Letra
nga limbo
KOHA DITORE, 17 MAJ 2013
Tregimi për krimet ekonomike të quasi-privatizimit e
histerinë majtiste që fajëson neoliberalizmin edhe për dhimbje të barkut.
Privatizimi, alla-kosovar, nuk i ka larguar nga puna me mijëra kosovarë, i ka
larguar Serbia, pushtimi e desindustrializimi serb që nga fillimvitet e 90-ta
Në një univers paralel,
tërheqja e një përfaqësuese ndërkombëtare nga një institucion hiper i rëndësishëm
ekonomik do të shihej si gjë normale, e pritshme dhe e duhur. Nuk e di pse, por
lajmi për tërheqjen e përfaqësueses së Ambasadës Amerikane në Prishtinë nga
Agjencia Kosovare e Privatizimit (AKP) më befasoj. Ndoshta sepse ndërkombëtarët
ka kohë e kohë që kanë veshur tytat e tyre me zhurmëmbytës dhe nuk reagojnë se
nuk reagojnë dot ndaj fenomeneve që nuk duan shumë mend për ti parë e prerë si
të mbrapshta. Ndoshta dhe kjo heshtje vjen sepse Kosova duhej të kishte një
stabilitet politik që sponton listën e gjërave që duhet bërë (“to do list”) të
ndërkombëtarëve, listë kjo që natyrshëm nuk përputhet me tonën meqë ne kemi një
variabël shtesë në model: kohën. E ndoshta dhe ndërkombëtarët e angazhuar për Kosovën
(shpeshherë edhe më shumë se vet kosovarët) më në fund kanë vendosur të bëjnë
ekonominë prioritet dhe se tërheqjet e tyre demonstrative nga grupe që janë të
trashë për të marrë vesh do të jenë shumë normale.
Në mesin e shumë
“ndoshta-ve” nuk ka gjë më të sigurt se bërja e diçkaje të mbarë e të mirë
duhet të fillonte mu nga AKP-ja, strofulli i miteve e anti-miteve, fabrikimeve
e anti-fabrikimeve, krimeve e vetëm krimeve ekonomike në Kosovë që nga dita e
parë e çlirimit e deri në këtë të sodit. Në AKP njeriu do të gjente, sikur
dokumentet të mos digjeshin pesë vite më parë, përgjigjen në enigmën e
pasurimit të shpejtë të politikanëve me gjithë akraba, të “profiterëve të
pasluftës” e të zaptuesve modern të Kosovës që u japin madje sot aventuristëve
ideologjik edhe bazë për të kritikuar neoliberalizmin; neoliberlazimi bëri
këtë, neoliberalizmi bëri atë, neoliberalizmi largoj kaq, neoliberalizmi
varfëroi aq – a keni ide për çfarë flitni për atë hatër?! Gjithsesi, për këtë
pak më vonë.
Largimi demonstrativ
nga Bordi i AKP-së u dha me arsyetimin se ky institucion po zaptohej nga njerëz
të politikës; një fenomen dorën në zemër prezent aty shumë kohë më parë. Kjo ka
pak rëndësi. Rëndësi ka konfirmimi i zaptimit si fenomen nëpër institucionet
tona dhe mbi këtë zaptim fillon e përfundon i gjithë tregimi rreth privatizimit
alla-kosovar. Përgjigja e udhëheqësit të AKP-së ishte e mjerë. Përtej dhënies
së paragjykimeve për konspiracion ndërkombëtar e vendor u përmend edhe kultura,
edukimi e vlerat perëndimore të Austrisë. Nuk e di a është vlerë austriake edhe
zaptimi i institucionit apolitik nga një figurë politike, por nëse nuk është e
nuk ka qenë vlerë asnjëherë, atëherë i njëjti është dashur të tregoj dashuri
për vend e shtet duke mos ndotur politikisht një institucion që me Kushtetutë
definohet si apolitik në momentin e parë që i është ofruar ky post. Tashti kur
zaptimi i tij ka sjellë zaptime të reja, tashti kur paradigma “majtë është
mjaftë” ka kulmuar, pasojat e dorëheqjes (dhe jo vetëm aq) janë solucione të
vetëkuptueshme. Gjithsesi, zhurma, kriza dhe dorëzimi i figurave të tilla, e
plotësuar me një tendencë në të ardhmen për riciklim politik, janë të pritura.
Por ja që AKP ka
nevojë për pastrime më të thella; në të vërtetë ka nevojë për një institucion
po me aq peshë e vlerë e eksperiencë që do të duhej të hetonte të gjitha krimet
ekonomike të bëra në Kosovë në vazhdimësi. Faljet e pasurisë, falsifikimi i
dokumenteve, favorizimi i përfituesve e mashtrimet alla-cosa-nostra si këto
kanë buruar mu nga AKP (e ish AKM). Identifikimi i konflikteve e krimeve është
fare i lehtë; e tëra çfarë duhet bërë është ndjekja e linjës së pronarëve të
ish pronave shoqërore – deri tek i pari.
***
Përtej krimeve
ekonomike, AKP (e ish AKM) – të cilat nuk i ndaj qëllimisht, janë “fajtore”
edhe për dhënien e bazës për një histeri kolektive majtiste të promovuar
gjithandej nga çdokush që ka një problem të vockël të identitetit ideologjik.
Kjo histeri ka këtë filozofi: po pate problem me hajninë, fajëso
neoliberalizmin; po pate problem me haraçin, fajëso neoliberalizmin; po pate
problem me papunësinë, fajëso neoliberalizmin; po pate problem me inflacion,
deficit, trend biznesor, tatime, rrugë, rrymë, ujë e mbeturina, fajëso
neoliberalizmin; në të vërtetë fajëso neoliberalizmin po pate problem me bark,
lukth e veshkë. Fajëso neoliberalizmin aq sa mundesh e sa herë që mundesh.
Për gjithë ata që
duan diskutim serioz ekonomik e jo të nisur nga inferioriteti i admirimit
artificial, pra për gjithë ata që nuk nisen nga nevoja për tu treguar më
“katolik se Papa” vetëm pse e do rendi jo pse beson e ke besuar ashtu, mitet
anti-privatizuese të ngritura rreth pronës shoqërore të Kosovës (kujdes
shoqërore, jo publike) kërkojnë ekzorcizëm jo sepse zhbëjnë kufijtë e
tolerancës së ideologjisë majtiste, por se konceptualizimi i fakteve e
argumenteve nga këto mite, pra para-supozimet e ngritjes së tezave, janë të
gabuara. Në të vërtetë janë tre mite kryesore që përfundojnë në fajësim të
neoliberalzimit vetëm falë para-supozimeve tërësisht të paqëndrueshme.
Miti i parë ka të bëjë
me para-supozimin se privatizimi i Kosovës është bërë në vijë me kriteret e
kërkuara nga ideologjia neoliberale. Do të më duhen vite qeshje e qarje në të
njëjtën kohë nëse dikush provon të më argumentojë se vlerat e zaptuesve
provincialë janë në lidhje neoliberale. Mund të kuptojë frustrimin e ndonjë
adhuruesi primitiv të majtizmit që nuk rezonon në argumentime por në besim
“justin-bieber-ian”, por për çdo kënd tjetër që ekonominë nuk e sheh si një
religjion të ideve polarizuese të ngurta, por si një betejë të argumenteve,
them se ndërlidhja e zaptuesve me çfarëdo ideologjie është barcoletiane. Në të
vërtetë hajnat, kriminelët e haraç-gjinjtë e zakonshëm janë anti-ideologë të
përbashkët të secilit promovues. Ideologjia neoliberale nëse asgjë tjetër
parasupozon pasjen e rendit dhe ligjit, aftësisë për ti forcuar kontratat, të
drejtën në pronë dhe më e rëndësishmja, ekzistencën e konkurrencës. Do të
argumentoja seriozisht me çdokënd që promovon idenë se në kohën e bërjes së
privatizimit këto parakushte kanë qenë minimalisht prezente.
Miti i dytë ka të bëjë
me, tanimë legjendën standarde, se privatizimi në Kosovë i ka larguar nga puna
herë 50.000, herë 60.000, herë 70.000 e herë 100.o00 punëtorë; gjithsesi me
dhjetëra mijëra – kataklizmi hesapi. Numrat e prodhuar si këto janë marrë nga
një raport i Riinvestit i bërë në vitin 2003 mbi stadin para-privatizues;
raport i vetëm mbi këtë çështje nga ajo kohë. Çfarë megjithatë promovuesit e këtij
miti nuk e thonë është konteksti i numrave të saktë të dhënë në atë raport, e
të cilin kam fatin ta zotëroj e ti bëj një interpretim siç është edhe e shkruar
mu aty. Ky kontekst në asnjë rrethanë nuk i konsideron “të punësuarit” e
“larguar” nga “puna” (të gjitha me thonjëza) sepse ata në të vërtetë kanë qenë
të punësuar e në punë, por sepse pjesa më e madhe e tyre as që kanë punuar, as
që kanë prodhuar, as që kanë krijuar vlerë e as që kanë marrë pagë (kujdes
pjesa më e madhe, jo të gjithë). Privatizimi, alla-kosovar, nuk i ka larguar
nga puna gjithë këta kosovarë, i ka larguar Serbia, pushtimi e
desindustrializimi serb që nga fillimvitet e 90-ta.
Ta bëjmë edhe më të
qartë, një “Fabrikë X” me “X” punëtorë është zhbërë në vitin 1990 kur dhunshëm
nga puna largohen gjithë shqiptarët. Në pak a shumë nëntë vite vijuese e njëjta
fabrikë zhvlerësohet, amortizohet dhe besoj me koncenzusin e secilit përjetues
të periudhës serbe post-90, devalvohet në hekurishte në mungesë të investimeve.
Pra këta “X” punëtorë në këto vite janë bërë ish-punëtorë, e “Fabrika X” e tyre
në këto vite bëhet një “ish-Fabrikë X”. Nëse ky para-supozim qëndron atëherë është
e drejtë të thuhet se pas përfundimit të periudhës desinvestuese e devalvuese
Millosheviqiane, pas stagnimit prej plot një dekade e rrjedhimisht pas çlirimit,
“X” “ish-punëtorët” janë kthyer në “ish-Fabrikën X”. Ata pritshëm nuk kanë
mundur të prodhojnë e krijojnë meqenëse për të prodhuar e krijuar do të duhej të
supozononim se ata kanë trashëguar nga regjimi i Millosheviqit kapital
funksional. Për të supozuar trashëgiminë, duhet supozuar gjithashtu se gjatë
dekadës së 90-tave regjimi i Millosheviqit ka investuar me miliarda në fabrikat
e Kosovës e këto fabrika në të vërtetë kanë prodhuar e kanë pasur treg; e duhet
gjithashtu supozuar se gjatë luftës këto fabrika nuk janë plaçkitur e nuk janë
tharë, se ushtria, policia e paramilitarët serb janë treguar të kujdesshëm e
gjentil në mos dëmtimin e pasurisë që do ti mbetej kosovarëve më pas. Pra për të
besuar se pas luftës në Kosovë ka pasur “punëtorë” e jo “ish-punëtorë”, në
“Fabrika” e jo “ish-Fabrika” do të duhet të besojmë një mal pallavrash; mu
ashtu siç edhe beson histeria majtiste në Kosovë që sulmon neoliberalizmin e
beson se në të vërtetë pas luftës të gjithë punëtorët ishin kthyer e punonin në
fabrika prosperuese, zhvilluese, magnifikuese, populliste, socialise e ku ta di
unë; livadh me lule.
Por nëse pranojmë se
pas luftës në Kosovë ka pasur “ish-punëtorë” në “ish-Fabrika”, atëherë pse edhe
një herë duhet fajësuar neoliberalizmin e jo Millosheviqin e Serbinë për
largimin nga puna të atyre 70.000 punëtorëve? Për të bërë gjithë tregimin edhe
më të thjeshtë, evidenca e pasluftës tregon se këta njerëz kanë kaluar vite të
tëra pa marrë rrogë. Shumica e fabrikave madje kanë qenë vende teatrale nga të
cilat “ish-punëtorët” dikur as që janë lodhur të dalin në punë më – meqë nuk ka
pasur çfarë të punohet. Në raste tjera ato pak ndërmarrje që kanë arritur të
mbijetojnë, pra që nuk janë shkatërruar mjaftueshëm gjatë të 90-tave, e kanë
bërë mbijetesën duke shitur pasurinë e ndërmarrjes e shpërndarë vlerën në paga,
aq sa më dikur nuk ka mbetur çfarë të shitet. Të tjerat që kanë vazhduar pa
privatizim janë shndërruar në hekurishte.
Pra alternativa e
mos-shitjes ka qenë mbajtja në “punë” të “punëtorëve” pa rroga, eventualisht
shitja e pasurisë për ndërmarrjes për hekur. Kjo në asnjë mënyrë nuk u jep të
drejtë zaptuesve të plaçkitin pasurinë e Kosovës, siç edhe kanë bërë në këto 14
vite të gjoja-privatizimit sipas një teorie që as emrin nuk dinë t’ia thonë;
por kjo më jep të drejtë të ndërtoj dy argumente. I pari, se alternativa e mosshitjes
do të ishte po aq – në mos dhe më shumë- e dëmshme se sa plaçkitja e pronës
shoqërore nëpër vite. I dyti, neoliberalzimi as që ka ndodhur në Kosovë
ndonjëherë e sikur i njëjti të ndodhte efektet reale të privatizimit do të
ishin konform vendeve që kanë ditur ta bëjnë atë mbarë e mirë; diçka si Anglia
e Estonia.
Miti i tretë ka të bëjë
me mu alternativën e kritikuesve të privatizimit pasurisë shoqërore (edhe një
herë, kujdes, shoqërore jo publike). Pra unë nuk arrij dot ti kuptojë se çfarë
duan të thonë kur kritikojnë privatizimin e pronës shoqërore; apo pasurisë së
përbashkët të një shoqërie, potencialisht punëtorë apo komunitet i ngushtë. A është
dashur të ndodhë më ndryshe apo të mos ndodhë fare? Nëse mendojnë se është
dashur të ndodhë më ndryshe, pra të ndodhë më mirë e më mbarë, atëherë
pajtohemi se po flasim prapë për privatizim dhe për një neoliberalizëm siç e do
rendi. Por nëse thonë se nuk është dashur të ndodhë ky privatizim dhe se
ndërmarrjet shoqërore do të duhej të vazhdonin të mbesnin shoqërore, atëherë unë
bëj thirrje publike për identifikim të qëndrimit të tyre.
Ky identifikim nuk kërkon kamuflim prapa asnjë shteti perëndimor e demokratik, meqë asnjëri prej tyre nuk ka se nuk ka ndërmarrje shoqërore; e për më tepër as që përkrahë pasjen e ndërmarrjeve shoqërore. Ky identifikim kërkon përkatësinë me vendet tipike marksiste. Nuk mundet dikush të propozojë mbajtjen e pronës shoqërore si alternative në emër të demokratëve të Amerikës që nuk e promovojnë atë, përkundrazi do të qeshnin e qanin po të kuptohej një krahasim i tillë (idetë e tyre ndërlidhen me llojet e taksave, ofertën monetare, deficitin, e koncepte si këto); nuk mundet dikush të propozojë mbajtjen e pronës shoqërore si alternative as në emër të laburistëve e majtistëve tjerë britanik, të cilët kaherë kanë pranuar se biznesi duhet të jetë në dorë të pronës private (kaherë...); nuk mund të arsyetojnë as në emër të Gjermanisë, Sllovenisë, Suedisë e shteteve zhvillimore si këto që mund ti arsyetojnë ndërmarrjet e pakta që i kanë në pronësi publike (por jo shoqërore) dhe atë vetëm në raste të interesave nacionale, monopoleve natyrore e ndonjë industrie të rrallë.
Pra ideja e anti
pronës private, ose thënë më mirë, ideja pro pronës shoqërore nuk është
asnjëherë ide e shtetit zhvillimor, nuk është as ide e Keynes-it i cili
asnjëherë në asnjë rrethanë nuk ka promovuar pronën shoqërore (përkundrazi e ka
kundërshtuar atë) e nuk është ide e asnjë vendi perëndimor. Ideja e mbajtjes së
pronës shoqërore – nëse është alternativë, është ide tipike marksiste. Mund të
mos ketë askush kundërshti, madje mund ta mbrojë marksizmin me shumë vullnet,
por të paktën të njëjtit duhen të identifikohen si të tillë publikisht e të
thonë se alternativa e tyre është marksizmi. Pse po turpërohen? Se kanë të meta
në ideologji? Nëse kanë atëherë çfarë na duhet kjo ideologji? Nëse nuk kanë të
meta atëherë pse nuk e thonë? Pse përmendin Keynes-in, Demokratët, Obamën,
Laburistët, Gjermaninë e Skandinavinë bashkë me pronën shoqërore kur asnjëra e
asnjëra nuk ka lidhje me to?!
Në fund fare, them
se asnjëri me pak seriozitet nuk mund të kundërshtojë privatizimin e pronës
shoqërore si koncept e të promovojë në të njëjtën kohë shtetin zhvillimor e
Keynsianizmin. Mund të kundërshtojë mënyrën e bërjes, por jo vet qëllimin e
bërjes. Nëse kundërshtohet qëllimi i bërjes, pra kundërshtohet ideja e shitjes
së pronës shoqërore, atëherë alternativë është vetëm marksizmi. Për këtë flasim
më pas ndryshe.
1 comment:
INVESTIMET NATYRORE.
$ 300_ $ 4500
$ 400_ $ 6000
$ 500_ $ 7500
$ 600_ $ 9000
$ 700_ $ 10500
$ 800_ $ 12000
$ 900_ $ 13500
$ 1000_ $ 15000.
Filloni investimet dhe fitoni direkt në portofolin ose llogarinë tuaj bankare
SHENIM: Duhet të keni një telefon Android ose PC për të monitoruar llogarinë tuaj, nëse jeni të interesuar kontaktoni në WhatsApp: +17168691327. email: midasgoldmoney@gmail.com
Post a Comment