Letra nga limbo
KOHA DITORE, 24 MARS 2017
Ka mbi një dekadë që merrem me adresimin e numrave me interes publik. Si
ekonomist, jam interesuar gjithnjë nga tregimi që numrat sjellin në vete. Siç e
ndërtojnë më pas, këta numra vet, një fotografi të tërë të paternit shoqëror.
Por, në llogaritjen e numrave, një grup i tyre, në veçanti, ka dhënë në
vazhdimësi fotografi alarmante; fare të këndshme. Ai i gjendjes së gruas në
punësim e aktivitet ekonomik.
-1-
Do të mjaftonte një vështrim i shpejtë e i thjeshtë mbi
historikun e tranzicionit tonë ekonomik, këtë të 17 viteve të fundit, për të
kuptuar se në thelbin e ecjes tonë qëndron pabarazia. Pra në parime të
pabarazisë trajtuese është e ndërtuar kjo shoqëri e jona.
Sepse, kur shikon nga puna e tatimeve kupton pabarazinë në
pagesën e tyre. Kur shikon çështjen e dënimeve, kupton pabarazinë në shqiptimin
e tyre. Kur shikon paranë publike kupton pabarazinë në shpërndarjen e tyre. Kur
shikon punësimin publik, kupton pabarazinë në pranimin e individëve. Lista e
pabarazisë trajtuese të qytetarëve kosovarë është e gjatë.
Por, në gjithë mozaikun pabarazues, ka një të tillë që
dallohet e veçohet më shumë. Kjo pabarazi kalon përtej tatimeve, dënimeve,
parasë e punësimit publik. Është uniforme për një grup të tërë, shpërndarë tek
të gjithë. Është e qartë, shumë e qartë, se pabarazia më e madhe e krijuar dhe
mirëmbajtur në vend vazhdimisht, ka karakter gjinor. Është pabarazia ndaj
gruas.
Nëse ka një pabarazi në trajtimin e tatimeve, do të ketë
një shtesë në trajtimin gjinor brenda trajtimit të tatimeve. Nëse ka një
pabarazi në shpërndarjen e parasë publike, do të ketë një veçim shtesë për gratë
brenda trajtimit shpërndarës të parasë. Nëse ka një pabarazi në punësim për të
gjithë, do të ketë një shtresë tjetër më shumë për gratë në veçanti.
-2-
Ka mbi një dekadë e gjysmë që merrem me adresimin e
numrave me interes publik. Si ekonomist, jam interesuar gjithnjë nga tregimi që
numrat sjellin në vete. Siç e ndërtojnë më pas, këta numra vet, një fotografi të
tërë të paternit shoqëror. Por, në llogaritjen e numrave, një grup i tyre, në
veçanti, ka dhënë në vazhdimësi fotografi alarmante; fare të këndshme. Ai i gjendjes
së gruas në punësim e aktivitet ekonomik.
Sot, në Kosovë, plot 81% e grave të moshës së punës janë
joaktive. S’marirn pra pjesë aktivisht në treg të punës hiç. Thënë ndryshe,
rrinë në shtëpi. 474 mijë gra kosovare të moshës së punës rrinë në shtëpi. Për
ta përkthyer këtë përbërje në një udhëtim autobusi, nga të gjithë rreshtat e
tij, vetëm udhëtaret në ulëset e rendit të parë do të ishin aktiv. Gjithë të
tjerat do të ishin jo aktiv. Po të kishte qenë ky autobus i mbushur me burra,
ndërsa, dy të tretat e tij do të ishin aktiv. Vetëm 39% e meshkujve, për dallim
nga 81% i grave janë joaktiv.
Joaktiviteti kaq i lartë i grave në moshë punë është
alarmant për Kosovën. E vë vendin tonë në pozitë shumë më të rëndë krahasuar me
rajonin. Në rajon, në Serbi, Maqedoni, Shqipëri e Mal të Zi, vetëm 52% të grave
janë joaktive. Pra, gati sa gjysma e vendit tonë. Kosova vendoset shumë më keq
krahasuar me gjithë Evropën. Madje, vendoset keq po u krahasua edhe me gjithë
Amerikën Latine, gjithë Afrikën e pjesën më të madhe të Azisë.
Për ta thënë më thjeshtë, janë vetëm 5 vende të tjera në
botë që kanë kaq shumë gra joaktive sa Kosova; 4 prej të cilave janë në gjendje
lufte. Siria, Iraku, Palestina e Afganistani kanë normë joaktiviteti të gruas
prej 85%; vetëm 3 pikë më shumë se ne. Gjendja e Kosovës, në këtë fushë, është
e barabartë me gjendje lufte.
Arsyeja prapa një joaktiviteti të tillë? 59% e grave që
janë joaktive konsiderojnë se janë punët e shtëpisë e përkujdesit ndaj familjes
që kanë parandaluar aktivitetin e tyre. Sipas të dhënave të “Riinvestit”, një
grua e punësuar, në mesatare, kalon nga 3 deri në 4 orë të tjera shtesë në “punë
të shtëpisë”. Praktikisht, kalon dhe një gjysmë orari shtesë pune në shtëpi. Për
gratë jo aktive, puna në shtëpi është “punë me orarë të plotë”.
Kërkesat shtëpiake janë një arsye. Pasiguria eventuale në
punë – punë që këto gra se kanë kurrë – përbën arsyen e dytë. Të dekurajuara skajshmërish;
rrjedhimisht jo aktive. Për pjesën e dekurajimit do të flas më vonë.
-3-
Joaktiviteti alarmant përbën një problem. Shqetësues, i rëndë,
i papranueshëm. Por, aq shqetësues, aq i rëndë mbetet dhe raporti i punësimit përbrenda
atyre grave që megjithatë, përkundër gjithë pengesave shoqërore, kulturore e
historike, kapërcejnë barrierën e joaktivitetit.
Nga ato 19% gra që janë aktive, pak më shumë se gjysma
punojnë. Një e treta e tyre mbesin të papuna. Pra, përkthyer në numër të gjithmbarshëm
të grave në Kosovë, vetëm 12% e gjithë grave në moshë pune, punojnë në Kosovë.
Në shembullin tonë të autobusit, vetëm dy ulëset e para punojnë.
Por një proporcion i tillë s’vlenë për burra. Burrat, që
janë në numër përafërsisht të njëjtë sa gratë, përveç se janë më aktiv janë
edhe më të punësuar. Në numra të gjithmbarshëm, plot 46% e burrave janë të punësuar.
Katërfish më shumë se gratë. Një vend pune për gruan, katër vende pune për
burrat. Një raport si ky tregon mjaft për këtë shoqëri tonën. Për atë se ku është,
dhe mbi të gjitha se çfarë humbë nga humbja e gjysmës së popullsisë së saj.
-4-
Pabarazia ndaj gruas nuk përfundon me kaq. Ato 12% të
grave të moshës së punës që punojnë, rreth 76 mijë sosh, kanë kontrata më të rënda,
më afatshkurta, më pak kompenzuese e shumëherë më të pasigurta. Për punën e
njëjtë, për vendin e njëjtë të punës, për angazhimin e njëjtë, një grua paguhet
më pak se një burrë. Sot, përderisa një burrë i merr 1 euro, për të njëjtin
vend, po pat fat të zë të njëjtin vend natyrisht, një grua i merr 93 cent. Mbi
70% e grave të anketuara në Kosovë tregojnë se, përkundër nivelit të njëjtë të
edukimit e kualifikimit, ato paguhen më pak se sa partnerët e tyre.
Një shqetësim tjetër, në rritje madje, është përhapja e
kontratave afatshkurta – në veçanti për gra. Vetëm 7% e grave të punësuara në
Kosovë – në sektorin privat – kanë kontratë më të gjatë se një vjeçare. Pjesa më
e madhe e tyre, rreth 90%, që kanë një kontratë pune, kanë afat më të ulët se
10 mujor të vlefshmërisë. Kontratat e tilla, nën 1 vjeçare, ndërtohen për t’iu
shmangur qëllimisht kontributeve eventuale që ndërlidhen me ligjin e punës dhe
pushimin e lindjes. Përkujdesi për fëmijë sot vlen vetëm për gra. Prandaj, 80%
e grave të punësuara në sektorin privat janë të brengosura se mund të humbasin
vendin e tyre të punës në vitin në vijim.
Dhe është pikërisht kjo pasiguri, kjo pabarazi, që bën
një përpjekje për aktivitet të gruas tërësisht joatraktiv.
Për paradoksin më të madh, kjo pasiguri është ushqyer në
vazhdimësi nga ligji i punës, në veçanti nga ligji mbi pushimin e lindjes.
Shteti i Kosovës, nisur nga një qëllim krejt i mirë, nuk ka hesapuar fare dy
elemente të rëndësishme që rëndom ndërlidhen me implementimin e ligjit. I pari,
me koston që i njëjti implikon në sektorin privat. I dyti, me paaftësinë e
shtetit për të mbikëqyrur implementimin e tij. Së këndejmi, një ligj i tillë, që
funksionon në mënyrë perfekte në sektorin publik, është i paimplementueshëm në
tërësi në sektorin privat.
-5-
Mos të harrojmë, pjesa më e madhe e grave, dhe burrave pa
dallim, janë të punësuar në sektor privat, jo publik. Dhe në sektorin privat, të
pambikëqyrur në tërësi, fillon trajtimi i pabarazisë së gruas – ndaj vet gruas
– këtë herë të asaj të punësuar në sektorin publik.
Pra, në secilin tregues e matës, ka dallim enorm në mes të
dy grave të punësuar anë dy sektorë të ndryshëm; privat kundrejt atij publik.
Për shembull, ndër të tjerash, sipas të dhënave të anketës
së Riinvestit me gra të punësuara në Kosovë, një grua në sektorin privat punon mesatarisht
6 ditë në javë; ndërsa një grua në sektorin publik punon 5 ditë në javë. Pra,
një grua e punësuar në sektorin privat punon 20% më shumë se sa një grua në
sektorin publik. Përkundrazi, kompensimi i saj është konsiderueshëm më i ulët
se sa puna për publiken. Sërish, sipas te dhënave të konfirmuara, një grua në
sektorin privat paguhet 30% më pak se sa një grua në sektorin publik.
Apo, në rastin tjetër, rreth 17% e grave të punësuara në
sektorin publik punojnë më shumë se 10 orë në ditë; por plot 31%, pra dyfish më
shumë, të grave në sektorin privat punojnë më shumë se 10 orë në ditë. Për më
tepër, ky angazhim mbi normë s’paguhet asnjëherë në sektorin privat. Në atë
publik mbajnë dhe mëditje.
Plot 45% e grave të punësuara në sektorin privat punojnë
gjatë festave zyrtare. Gratë e punësuara në sektorin publik shfrytëzojnë jo
vetëm pushim vjetor e festat zyrtare, por shfrytëzojnë dhe pushimin
“shëndetësor”, secilën ditë madje të tij. Pushimi shëndetësor në sektor privat
është i papagesë.
-6-
Joaktiviteti i gruas, punësimi i ulët i saj, trajtimi i
pabarabartë në mes të burrave e grave në pagesë e kompensim, si dhe, mbi të
gjitha, pabarazia trajtuese në mes të gruas në sektorin publik e asaj në
sektorin privat, janë indikatorë të qartë, gjithsesi të trishtë, mbi ngecjen
shoqërore tonën. Vendi ynë nuk arrin të trajtojë gjysmën e qytetarëve njëjtë.
Dhe përderisa s’trajtojmë gjysmën tonë njëjtë, humbim gjysmën e potencialit
ekonomik, ndërmarrës e të punës. Jemi gjithmonë gjysmë potenciali prapa.
Ka disa faktorë të rëndësishëm, dhe të domosdoshëm, që
kjo shoqëri duhet ndërmarrë në vijimësi, për të kthyer atë “gjendjen tonë të
luftës”, të krahasimit me vende në gjendje lufte pra, në një normalitet.
Natyrisht, shumica e tyre kanë të bëjnë me modernizimin e familjeve kosovare
dhe largimin e gruas nga mbajtja zënë me orar të plotë e gjysmë orari shtesë të
punës, në shtëpi. Mesiguri sistemi më i avancuar edukativ, hapja e çerdheve e
qendrave të përkujdesjeve për fëmijë, sidomos nëpër zonat rurale, do të
riaktivizojë gruan përsëri.
Por mbi të gjitha, ka një masë që është e pazëvendësueshme,
e ajo ka të bëjë me bërjen atraktive të vendit të punës për gruan. Ky
atraktivitet nuk mund të ndërtohet me 6 ditë pune në javë, as me mbi 10 orë pune
në ditë, hiq se hiq me pagesë më të ulët e në fund dhe me kontratë të pasigurtë
që ndërlidhet me gjendjen e lindjes. Ky atraktivitet, ka të bëjë, madje, me
bërjen e mu të kundërtës.
Së pari, me ndryshimin e ligjit të punës, në veçanti me
futjen e pushimit prindëror në Kosovë. Pushimi prindëror do të nënkuptonte
nisjen e përkujdesit atëror ndaj fëmijës – thënë ndryshe, marrjen e pushimit të
lindjes dhe nga etërit, jo vetëm nga nënat. Mbi 95% e nënave besojnë se pushimi
prindëror duhet të ndahet në mes të dy prindërve. Po aq nëna besojnë se të dy
prindërit mund të kryejnë njëjtë punën e përkujdesit fëmijëror.
Kam dëgjuar në vazhdimësi se Kosova s’është Skandinavi.
Por Kosova s’mund të jetë as Siri, as Palestinë e as Irak e Afganistan. Dhe
nëse na duhen masa radikale për ndryshim të normave shoqërore, atëherë pse mos
ti marrim masat e tilla menjëherë. Ndarja e pushimit në mes të prindërve do ta
bëjë ndarjen e kostos në punësimi gjinor. Pra, për sektorin punësues privat,
eventualisht do të bëhet e njëjte marrja në punë të një burri e të një gruaje.
Së dyti, jo më pak e rëndësishme, Kosova duhet t’i rrisë
kapacitetet vëzhguese të implememtnimit të ligjit të punës. Sado që të duket
klishe, me nivelin e tanishëm të inspektimeve, secila kontratë e secili ligj,
ka gjasa zero të implementohet. Implementimi i kontratave e ligjeve mund të
rrisë koston e biznese; rritje e cila më pas do të reflektohet dhe në çmime të
tyre; çmime të cilat më pas do t’i paguajnë të gjithë qytetarët në vend. Por,
një avancim i gruas në shoqëri është çmim që duhet paguar të gjithë. Përndryshe
do të mbesim naiv po besuam se rimëkëmbja jonë mund të ndodhë me një gjendje të
gruas si kjo.
1 comment:
Bimët natyrore kanë shëruar kaq shumë sëmundje sa ilaçet dhe injeksionet nuk mund të shërojnë. Unë kam parë rëndësinë e madhe të bimëve natyrore dhe punën e mrekullueshme që ata kanë bërë në jetën e njerëzve. Kam lexuar dëshmitë e njerëzve në internet se si janë shëruar nga herpesi, HIV, diabetikët etj nga mjekësia bimore Dr.DAWN, ndaj vendosa të kontaktoj mjekun sepse e di që natyra ka fuqinë të shërojë çdo gjë. Unë u diagnostikova me HIV për 7 vitet e fundit, por Dr. DAWN më shëroi me barërat e tij dhe i referova menjëherë tezen time dhe burrin e saj, sepse ata të dy vuanin nga herpesi dhe u shëruan gjithashtu. E di që është e vështirë të besohet por jam një dëshmi e gjallë. Nuk është e dëmshme të provosh barëra. Ai është gjithashtu një magjistar, ai bën magji për të rivendosur martesat e prishura dhe magji për fat të mirë për të përparuar dhe shkëlqyer në jetë. Kontaktoni me emailin e Dr.DAWN: ( dawnacuna314@gmail.com )
Whatsapp:+2349046229159/
+3550685677099
Post a Comment