Letra nga limbo
Lumir Abdixhiku
Një tregim i pamenduar mirë
-1-
E gjitha kishte nisur tre vite më parë kur kryeministri i
atëhershëm – tani në ikje – David Cameron, në përpjekje për të qetësuar zërat
konzervativ në partinë e tij, kishte premtuar mbajtjen e referendumit për dalje
të Mbretërisë së Bashkuar nga Bashkimi Evropian. Llogaritë e bëra ishin të
thjeshta. Partia konservatore kishte kohë që po shtohej me anëtarë parlamenti
euroskeptikë, përderisa, në nivel lokal, konkurrenti i djathte “UKIP” udhëhequr
nga Nigel Farage po rritej në vazhdimësi. Në përpjekje për të qetësuar ndasitë
brenda partisë dhe për të mbajtur elektoratin konzervativ, Cameron kishte
llogaritur një referendum sa për tu thënë. Çfarë Cameron nuk kishte llogaritur megjithatë,
ishte momentumi i krijuar në ndërkohë – e që në thelb ushqente me sukses
sentimentin kundër-Evropë; ushqim jo rrallëherë i ndërtuar mbi të pavërteta përplot.
Rrjedhimisht, nga një keqllogaritje tërësisht partiake e individuale,
një kryeministër i zgjedhur bindshëm si i tillë – dhe me gjasa plot të vazhdojë
me mandat të ri – arriti që të humbas pozitën e tij dhe të dërgojë vendin e tij
në udhëtimin më të pasigurtë të marrë ndonjëherë. Për këtë, Cameron ishte quajtur
nga gazeta britanike “The Independent” si kryeministri më i keq i njëqind viteve
të fundit.
Dalja e Mbretërisë mund të ketë kapur në habi shumë kë; në
Evropë e Britani pa dallim. Në fund të ditës, të gjitha anketat kredibile atje
tregonin për një prirje të lehtë të kampit pro qëndrim; ndonëse, për pjesën më
të madhe të tyre, margjina e gabimit ishte në plus-minus 3 përqind – aq sa dhe
ishte rezultati përfundimtar. Por janë disa arsye, që sot mediat e opinionistët
gjithandej po i ekojnë, si decizive në triumfin e kampit pro daljes. Ato nisin
nga një percepcion për mbi-kontribut në BE e deri në një varësi burokratike politiko-ekonomike
që, në percepcionin britanik, po minonte pavarësinë e vendit të tyre.
-2-
Arsyeja e parë, dhe më e rëndësishmja për triumfin e
kampit pro daljes, ndërlidhet me popullizmin e fushatës dhe momentumin
euroskeptik që ishte krijuar si rrjedhojë. Ndonëse, pjesa më e madhe e intelektualëve,
ekonomistëve, figurave publike, akademike e kulturore ishin renditur prapa idesë
për qëndrim, qëndrimet popullsite kundër idesë evropiane kishin marrë
publicitet shumë më të mirë. Për këtë, revistat prestigjioze si “The New York
Times” e “The Guardian”, kishin fajësuar portalet britanike që jo rrallëherë
kishin promovuar fakte krejtësisht të pasakta. Madje aq i fuqishëm ishte ky
popullizëm sa në një moment kampanja kishte marrë qëndrim të tipit se “jemi
lodhur nga ekspertët”. Dhe po flasim për lodhje nga figura të respektuara e me
nam botëror në fushën e ekonomisë, biznesit e politikëbërjes – figura që, në
masë të madhe, kishin formësuar Mbretërinë e Bashkuar në numrat më të mirë
ekonomik nëpër vite. Pra bëhej fjalë për përballje më shumë kundër
establishmentit e sistemit se sa rezonit. Çfarë rezoni mund të ketë kur lodhesh
nga ekspertiza?! Të dëgjosh fallgjorët?
Popullizmi i krijuar në ndërkohë, kishte arritur që edhe
faktet e pasakta apo gjysmake t’i ofrojë si të qena. Ndër të tjerash, një ndër
argumentet me të shpeshta të shfaqura andej, ndërlidhej me kontributin javor që
Mbretëria e Bashkuar e dërgonte për në Evropë. Ky kontribut arrinte – gjithmonë
sipas kampit pro dalës – në plot 350 milionë funte në javë; rreth 18 miliardë
funte në vit. Argumenti i dalësve ishte se këto para, në vend të kontributit për
BE, mund të investoheshin në gjithë sistemin shëndetësor të Mbretërisë. E vërteta
ishte krejt ndryshe. Mbretëria nuk kontribuonte 18 miliardë, por 14. Nga pjesa
e tjetër, një shumë – rreth 6 miliardë – kthehej prapa në formë të granteve e
subvencioneve për bujqësi, projekteve akademike, shkencore e kulturore
padallim. Në fund, Mbretëria e Bashkuar kontribuonte shumë më pak se sa – le të
themi – Norvegjia që nuk ishte pjesë e BE-së por se kishte tregti të lirë me
BE-në. Pra, siç dhe kishte thënë më pas kryeministri italian Matteo Renzi,
kontributi buxhetor ishte formë e pagesës së privilegjeve të tjera të tregtisë
pa tarifa në një treg shumë më të madh. Mbretëria e Bashkuar jepte në njërën anë
disa miliarda për anëtarësim, por përfitonte qindra të tjera – nëpërmjet
kompanive të veta – me eksporte e punësim.
Një fakt tjetër i shpërfaqur gjithandej me plot ironi e
sarkazëm, ndërlidhej me keqinformimin e shtresave të ndryshme të Britanisë.
Sipas rezultateve nga “Google”, në 24 orët e para pas referendumit, fjalët më
të kërkuara në Mbretëri të Bashkuar ishin “çka është BE-ja” dhe “cilat janë
përfitimet nga BE”. Për një pjesë të madhe të votuesve, referendumi ishte çështje
jo mirë e menduar – mbi të gjitha, refleksion ndaj një popullzimi e
euroskeptizmi i paalternativë. Në javën e parë pas referendumit, mbi 2 milionë
shtetas britanikë kishin nënshkruar peticion për referendum të dytë.
-3-
Arsyeja e dytë, jo më pak e rëndësishme, ndërlidhej me përçarjet
dhe joaktivizmin e dy partive më të mëdha. Në njërën anë, partia në pushtet – konzervatore
– ishte ndarë rreth dy figurave kyçe. Në njërën anë rreth kryeministrit të
deritanishëm Cameron që promovonte qëndrim, dhe në anën tjetër rreth ish-kryetarit
të Londrës, Boris Johnson – shpejtë për tu bërë figura kyçe e “Brexit”. Johnson
sot pretendon kreun e partisë; ndonëse, konzervatorët atje kanë një thënie se
“ai që mprehë shpatën nuk gëzon kurorën”. Pra, dikush që ka rrëzuar
kryeministrin e partisë së tij, s’mund ta marrë vendin e tij. Për këtë, një
garë e re do të ngjajë tek konzervatorët – gjatësia e së cilës përcakton edhe
nismën e daljes së Britanisë.
Në anën tjetër, partia Laburiste e udhëhequr nga majtisti
Jeremy Corbyn ishte treguar, për pjesën më të madhe të fushatës, si
indiferente. Dhe mu për shkak të indiferencës – kryesisht të liderit laburist –
mbi 20 anëtarë të kabinetit nën hije të Corbyn, ishin dorëhequr pas
referendumit; e mbi 81% e deputetëve të partisë së tij kishin votuar për mocion
mosbesimi këtë javë. Të njëjtit kishin argumentuar në paaftësinë e liderit të
tyre opozitarë për të mbajtur qëndrim prej udhëheqësi në një çështje kaq të rëndësishme.
Corbyn, është në prag të mocionit të mosbesimit nga partia e tij.
Arsyeja e tretë ndërlidhej me politikat e migracionit (përfshirë
dhe atë ndaj refugjatëve) që BE kishte të inkorporuar në marrëveshjet e veta. Për
kampin pro daljes, miliona vende pune në Britani ziheshin nga evropianë të tjerë
që punonin shumë më lirë se ta. Për më tepër, sipas tyre, fleksibiliteti i BE-së
ndaj politikave të punësimit dhe potencialisht ndaj lëvizjeve të refugjatëve në
të ardhmen do të rëndonte dhe më shumë tregun e punës në Mbretëri. Dalja, në
percepcionin popullist, ishte shpëtim.
Arsyeja e katërt, ndërsa, ndërlidhej me një fakt të rëndësishëm
demografik. Sipas rezultateve të “exit-poll” në ditën e referendumit, rreth 75%
e të rinjve nën 25 vjeç dhe 58% e atyre nga 25-50 vjeç kanë votuar pro
qëndrimit. Janë gjeneratat e vjetra - sidomos ata mbi 65 vjet - që kanë votuar
masivisht për dalje. Pra, duket se ka një përplasje të çuditshme tek gjeneratat
e vjetra me idenë e evropianizimit të BE-së. Mbi të gjitha, kishte një ndasi të
qartë demografike në mes të pjesës jugore të Anglisë dhe “Midlands” – pjesës së
mesme atje. Rreth 60% e londinezëve, ndër të tjerash, kishin votuar për mbetje.
-4-
Pavarësisht arsyeve, rezultati i referendumit kishte
prodhuar një lëvizje ekonomike tërësisht të pasigurtë rreth Mbretërisë së
Bashkuar. Në mëngjesin e parë pas shpalljes së rezultateve, kompanitë britanike
kishin humbur rreth 77 miliardë euro në vlerë në tregun e bursave. Kjo humbje
kishte arritur në plot 120 miliardë natën e parë. Më të goditura ishin bankat
dhe kompanitë ndërtimore që – deri më sot – kanë humbur rreth 20% të vlerës së
tyre.
Funta britanike ishte zhvlerësuar për plot 11%, duke
shënuar rekordin më të ulët në 31 vitet e fundit. Parashikimet e “Financial
Times” shihnin një rënie të mëtutjeshme, duke arritur deri në 28% në fund të
vitit. Zhvlerësimi, për shumë kë, në periudhën afatmesme mund të përdorej si
mundësi e mirë për rritjen e eksporteve të Britanisë; për periudhën e tanishme,
ky zhvlerësim i bënte britanikët më të varfër.
Për të stabilizuar likuiditetin dhe për parandaluar krizën
e mëtutjeshme, Banka e Anglisë kishte premtuar rreth 250 miliardë funta inpute
në treg përgjatë viteve në vijim. Për shumë njohës të ekonomisë atje, fati i
negociatave të ardhshme BE me Mbretëri do të përcaktojë dhe ekzistencën ose jo
të një recesioni britanik.
Mbi të gjitha, divergjencat votuese përgjatë Mbretërisë
së Bashkuar, në veçanti në Skoci e Irlandë të Veriut – që kishin votuar pro
mbetjes – përhapnin më shumë pasiguri. Në rast të referendumeve eventuale, të
Skocisë për pavarësi nga Mbretëria e Bashkuar (mbi 60% e skocezëve kishin
votuar pro mbetjes në BE) dhe në rastin e Irlandës Veriore për bashkim me
Republikën e Irlandës (56% kishin votuar pro mbetjes) e vazhdim mbetje në BE,
gjërat do të duken dhe më keq për pjesën e mbetur të Mbretërisë.
-5-
Procedurat e shkruara të Bashkimit Evropian rreth daljes
së një anëtari, janë të qarta. Secili anëtar që kërkon largim duhet të
aktivizojë nenin 50 të Marrëveshjes së Lisbonës. Pas këtij aktivizimi, BE dhe
pala që kërkon daljen, futen në procedura negociuese të marrëveshjeve të reja –
procedura që zgjasin rreth dy vjet. Kjo periudhë negociuese mund të zgjatet dhe
më shumë, poqese të gjithë anëtarët e BE-së pajtohen me të. Pra bëhet fjalë për
negociiimin e qindra marrëveshjeve tregtare të Mbretërisë me BE-në, dhe
arritjen në një ekuilibër të ri marrëdhëniesh.
Skenarët e ardhshëm janë nga më të ndryshmit. Ai më i
shpeshti që po qarkullon në kryeqendrat evropiane, parasheh një Bashkim
Evropian më strikt e më të palëkundur ndaj Mbretërisë. Të shtyrë në frikë nga
daljet e vendeve të tjera, zyrtarët e BE-së, të prirë nga Gjermania, Franca e
Italia, do të provojnë të japin shembull me britanikët. Për këtë, jo pak herë,
ministrat e financave e të punëve të jashtme të vendeve kyçe evropiane, kanë
përsëritur se asnjë marrëveshje tjetër tregtare, përveç se ajo çfarë është
negociuar më parë brenda BE-së, nuk do të ofrohet. Natyrisht se dy palët kanë interes
për marrëveshje bilaterale. BE sepse dërgon plot 50 miliardë euro në vit
eksporte në Britani, e Britania sepse pa një treg të hapur e pa tarifa në BE
nuk ka gjasë të ketë ekonomi të shëndoshë. Për këtë, dy vitet e ardhshme do të
jenë me një mal diskutimesh mes të dyja palëve.
E nëse marrëveshjet e rinegociuara janë të njëjta me ato
të mëparshmet, atëherë kampi pro daljes do të merrte një goditje përfundimtare.
Pra, nëse përkundër daljes Mbretëria e Bashkuar do të duhet të ketë të njëjtat
obligime ndaj BE-së, me kusht të shfrytëzimit të tregut evropian, por me më pak
rol brenda BE-së, çfarë do të ishte rezoni prapa daljes?! Në fund të ditës,
Mbretëria do të përfundonte me kontribut të njëjtë financiar, me politika të
njëjta punësimi e me tolerancë të njëjtë imigrimi. Në të vërtetë, pavërtetësia
e shtyllave kyçe të kampit dalës veçse kanë nisur të shfaqen. Në mëngjesin e
parë të referendumit, lideri kontraverz i “UKIP” Nigel Farage, kishte thënë se
nuk beson se 350 miliardat e kursyera nga moskontributi në BE mund të përdoren
përbrenda – ani pse të njëjtën fjalë kampi i tij e kishte shkruar përgjatë
gjithë fushatës në autobusin promovues.
Për shumë kë, zgjatja eventuale e negociatave për vite
dhe arritja e marrëveshjes së re që nuk do të dallojë shumë me paraprakët, mund
të sjellë Britaninë në një pikë ku dhe mund të zhvillohet referendumi i ri – për
të prodhuar kështu nul efekt në fund.
BE në anën tjetër, është prapa një udhëkryqi ridefinues.
Euroskepticizmi i shpërfaqur gjithandej në Evropë, e i shpërthyer në Britani,
mund të mos ndalet me kaq. Një rritje e mëtutjeshme e tij natyrisht se do të
rrezikojë gjithë projektin evropian. Duke parë këtë, kancelarja gjermane Angela
Merkel – fjala e së cilës në fund do të ketë më shumë rëndësi – kishte kërkuar
që, në njërën anë të ruhen me qetësi marrëdhëniet me një mik si Mbretëria e
Bashkuar – duke arritur në një marrëveshje të një statusi special, e në anën
tjetër të provohet ridizajnimi i projektit evropian – me theks të veçantë duke
ua rikujtuar evropianëve e anëtarëve rëndësinë e qëndrimit bashkë.
Për ne dhe gjithë regjionin padallim, një rifokusim si ky
do të thotë se – fatkeqësisht – rruga e udhëtimit evropian do të jetë shumë më
e gjatë. Pra, për vitet e ardhshme, Evropa më shumë se në zgjerim do të jetë e
fokusuar në konsolidim. Ky konsolidim nuk na largon, por s’na afron. Na lë të
ngurtësuar ku jemi – e s’jemi askund. Kosova ka secilin interes të mundshëm që
ideja evropiane të funksionojë – pavarësisht relacioneve të reja në mes të
Britanisë dhe BE-së. Fatkeqësisht ne kemi humbur një mik e përkrahës të fuqishëm
në BE, por BE ka në vete dhe miq e përkrahës të tjerë; e Mbretëria e Bashkuar
do të mbetet mik e vend përkrahës në secilin format të ri. Por, pavarësisht rrjedhave
në projektin evropian, Kosova duhet ta rimendojë perspektivën e vet. Sepse, ne nuk
kemi as kohë e as llogari të presim për diçka që s’është as afër e as në rrugë
të mirë. Për këtë, të gjithë energjinë për integrim në BE duhet ta kalojë në
integrim në NATO. Kjo nuk na bën më pak të interesuar për një BE pa Britani,
por më të mençur në ndjekjen e një projekti më të sigurt. Projekti NATO,
sikurse në rastin e Shqipërisë, mund të jetë i largët gjithashtu, porse mbetet
padyshim edhe më i mundshëm dhe më i sigurt. Në një Ballkan të sotshëm, aleanca
ushtarake me SHBA, Britani e Evropë bashkë, mbetet shumë më prioritare se çfarëdo
aleance tjetër politike.
No comments:
Post a Comment