Lumir Abdixhiku
KOHA DITORE, 20 MARS 2015
Një vlerësim mbi njëqind ditshin
e parë të qeverisë së re
-1-
Nuk e kam kuptuar
kurrë psenë e vlerësimit të një pune për njëqind ditë; pse jo për njëqind e dy
a tri – pse jo për dyqind ditë. Mbaj mend qeveri që për njëqind ditë kanë qenë
të mira, për tu bërë të tmerrshme mandej; sikurse të tjera që ishin të këqija,
për të mbetur të tilla përherë. Keq fillimisht e mirë më pas s’kam parë asnjëherë.
Gjithsesi meqë njëqindëshi është bërë target, them të bëj një rrumbullakim
ekonomik të ecjes së deritanishme. Dhe këtë rrumbullakim dua ta ndajë në dy
ngjyra; në ngjyrën e kaltër të plusit, dhe të kuqen të minusit. Bilancin
përfundimtarë besoj secili mund ta bëjë dhe pa ndihmën time lehtë.
Për të kuptuar
kontekstin e vlerësimit të ecjes, gjithsesi se duhet kujtuar kontekstin e
nisjes fillimisht. E nisja, për këtë qeveri pra, ishte e rëndë. Jo vetëm për
shkak të përbërjes mishmashe që kishte në vete, por për shkak të – deri atë ditë
– artificialitetit të papërbishëm që një bashkim si ky ngjizte. Gjithsesi, ndërrim
diskursi radikal në orientim ndaj njëri tjetrit ishte pranuar lehtë nga
ekuipazhet e dy anijeve, për t’u shpërfaqur madje (dhe paradoksalisht) si tërësisht
i natyrshëm. Ç’është e vërteta, as nuk ishte i natyrshëm e as që do të pranohej
ndonjëherë si i lehtë nga secili tjetër jashta anijeve të tyre. Por, deri në
matjen tjetër me votë, them se duhet lënë si të tillë. Kosovarët kanë për të thënë
shumë një ditë.
Pra vlerësimi i
nisjes është i rëndësishëm sepse bashkimi artificial kishte futur vet nisjen në
një prapastart të paparë për qeveritë e mëparshme. Për të rikuperuar këtë nisje
të prapme duhej shumë energji, shumë pozitivitet, shumë ndryshim, dhe mbi të
gjitha shumë shpresë. Njëqind ditë më pas nuk mund të them se kjo nisje ka
pasur shumë energji, pozitivitet, ndryshim apo dhe vet shpresë. Dikush mund të
argumentojë se shpresa dhe energjia mund edhe të krijohen në të ardhmen; sepse
tani ato mund të jenë pjesë e një stili qeverisës që shpërndanë pa publicitet; por, për ta
thënë këtë punë troç, them se nisja – si akt në vete pra – mesiguri është nga
më të rëndat të para ndonjëherë. Kësaj nisje nuk i kishin kontribuar as
ngritjet e protestat e pothuajse gjithkujt; nga mjekët tek mësimdhënësit, nga
punëtorët tek veteranët, nga studentët e deri tek gjykatësit – të gjithë ishin
në grevë e protestë.
-2-
Në pjesën e kuqe
të qeverisjes, jo të mirën pra, padyshim se do të përfshijë të gjitha replikimet
e qeverisjes paraprake që kjo e reja po bënte në përpikëri. Qeveria e re
fillimisht kishte trashëguar një mekanizëm të madh qeveritar. Në vend të zvogëlimit
të tij, për hir të kursimit dhe vet efiçencës pra – e mbi të gjitha sepse
promovonte se ishte djathtë – nisma gjysmë e re kishte marrë hapa të rritjes së
saj. Kështu në kundërintuitë e në kundërshtim me vet planprogramin zgjedhor që
kishte shfaqur vetëm muaj më parë, nisma gjysmë e re kishte rrëshqitur qysh në
start me dhënien e shpresës. Një hap jo i mençur ky. Sepse Kosova kishte kohë që
kërkonte një ndryshim, dhe këtë ndryshim nuk e kërkonte në fytyrat e akterëve,
por në produktet e tyre. Vazhdimi i riprodhimit paraprak mund të ishte
gjithçka, por shpresëdhënës kurrëhiç.
Dhe në stil të njëjtë
u menaxhua edhe buxheti i shtetit, i cili në përmasën më të madhe të tij ishte
repetitiv me shtatë buxhetet paraparake, të njëjtat që kishin sjellë rritje
ekonomike modeste, papunësi e varfëri – të gjitha në shpërthim për migrim.
Arsyetimet e kohës së shkurtë për të prodhuar një dokument buxhetor serioz
kishin shpërfaqur habinë me mosangazhimin katër e sa vjeçar në opozitëbërje.
Sepse një grup politik që synon pushtet – ose që ka gjasa serioze për të marrë
pushtet – do të duhej të kishte së paku si formulim hazër një dokument e proces
kaq serioz.
E në gjithë këtë zhvillim,
qeverisja e re kishte nisur në formën më të rëndë të mundshme komunikimin me
publik. Duke e injoruar apo mosnjohur rëndësinë e relacioneve publike, kjo nismë
(gjysmë e re pra) fillimisht kishte shpërfaqur konfliktualitet me pothuajse
gjithkë që s’pajtohej me të – i rëndësishëm apo jo të ishin ata; dhe më pas
kishte zgjedhur heshtjen, ndryshim-qëndrimin apo në rastet më të rënda dhe
pozicionimin tërësisht gabim mbi çështjet më të ndjeshme të mundshme në vend.
Për ta thjeshtëzuar
e ilustruar këtë keq-komunikim të qeverisë, kujtoni trajtimin e tri rasteve që
kanë ndodhur në këto njëqind ditë. E para, me aferën Jabllanoviq, kur kishte
zgjedhur heshtjen; e një qeveri që për synim do të kishte rikuperimin e
hendekut të marrë qysh në start do të lëvizte shpejtë e qartë në momentin e parë
të dhënies së deklaratave për ta rikuperuar – nëse asgjë tjetër – pikërisht atë
hendek. E dyta, me rastin e Trepçës, kishte zgjedhur ndryshim-qëndrimin, duke
prezantuar kështu një ide që dorën në zemër – siç kam argumentuar dhe më parë –
ka qenë tërësisht korrekte në përfundim, si ide të frikshme, tradhëtuese e
zhvlerësuese në skajshmëri; e gjitha e bërë me plot pikë dhuratët për palën në
Beograd madje. E treta, në rastin e migrimit, kishte zgjedhur pozicionim tërësisht
gabim, duke vlerësuar standardin e ikësve para motiveve të ikjeve, motive që jo
domosdoshmërish ishin të lidhura me këtë qeveri; nëse asgjë tjetër ato ishin
veçse trashëgimi e paraprakës – këmbët e arushës të lëna në dorë i thonin disa.
-3-
Pjesa e kaltër, e
pluseve pra, ndërlidhet më shumë me trajtimet ekonomike që kjo qeveri i ka bërë
në këtë fillim; dhe për këtë nuk shpreh fare habi. Sepse, asnjë qeveri më parë
nuk ka pasur më shumë ekonomistë e njohës ekonomie më të kualifikuar se sa këtë
herë të mbledhur në një vend. Dhe në këtë vijë është prezantuar në media
(fatkeqësisht jo në Kuvend) edhe plani i qeverisë; i cili prekë – ç’është e vërteta
– një sërë temash të rëndësishme ekonomike, të diskutuara e shtjelluara tash e
sa kohë. Fatkeqësia e planit megjithatë, mbetet mos përfshirja e numrave dhe
masave që do të shërbenin për matje të progresit eventual.
Përtej
prezantimit të një plani pra, që fatmirësisht nuk është power-point e me listë
dëshirash si më parë, pjesë pozitive të ecjes së deritanishme shoh edhe
vendosshmërinë e mosrritjes së pagave, pavarësisht kërcënimeve e vet protestave
nga secili grupacion i mundshëm publik. Kështu së paku për pak është ruajtur
balanca në mes të një rritje artificiale dhe të shtrenjtë-kushtueshme të pagave
në sektorin publik, kundrejt një tatim-rëndesë të mëtutjeshme e destimuluese në
sektorin privat. Qëndrueshmëria e qeverisë prapa kërkesave tërësisht vetanake e
plotësisht egoiste nga grupet publike, si praktikë e re pra, merr konsideratë.
Konsideratë merr
edhe ideja e faljes së borxheve për grupet e margjinalizuara dhe të rënduara
sociale në vend; e prezantuar si amnisiti muaj më parë. Sado e paqartë
fillimisht dhe me shumë potenciale për abuzime nga individë e biznese që falje
s’meritojnë, ideja e lehtësimit të borxheve për disa që teknikisht nuk mund të
paguajnë e s’kanë për të paguar kurrë, mbetet lajm i mirë.
Trajtimi i
grupeve të varfëra merr formë edhe me paketën e re fiskale – ideja e së cilës
ka filluar të qarkullojë këtë javë. Në këtë paketë, ideja e përgjysmimit të
TVSH-së për produktet më bazike ushqimore si dhe për një pjesë të madhe të
shërbimeve publike (rrymë, ujë, ngrohje e pastrim) do të shërben si një dorë
ndihmesë për secilin që ballafaqon me vështirësi fundin e muajit – e tërë
muajin besa – këndej. Mbetet pak e pëlqyeshme – për të mos thënë fare – ideja e
rritjes së TVSH-së për të gjitha produktet tjera për 2 pikë të përqindjes, apo
12.5%. Është e pakuptimtë ulja në njërën anë për disa produkte, për të rritur
të tjerët në anën tjetër. Do të parapëlqeja natyrisht rritjen e bazës tatimore
në vend të vet tatimeve. Gjithsesi, mbetet i habitshëm progresiviteti i
TVSH-së, si politikë tipike majtë, nga një qeveri me dy parti që pretendojnë se
ecin djathtë. Me të gjitha politikat e majta që po mbillen këndej, nuk kanë për
t’i lënë shumë vend për kreativitet vet majtistëve.
Dhe në fund fare,
dhënia e disa sinjaleve kundër kapjes, sado të vogla pra, mund të ngjallin pak
shpresë për nisje të ç’kapjes. Kështu ngritja e zërit kundër emërimeve në PTK
dhe RTK – në radhë të parë – mund të jetë veçse një nismë në departiakizimin e
institucioneve publike në vend. Mbetet të shihet, gjithsesi, serioziteti i
këtyre ngritjeve. Nëse janë bërë sa për të vendosur të vetët në vend të
tjerëve, atëherë hendeku i dëshpërimit që ishte ndërtuar në nisje veçse do të
zgjerohet më shumë.
No comments:
Post a Comment