Sunday, 12 January 2014

QEVERIA 10

Letra nga limbo
KOHA DITORE, 10 JANAR 2014

Diskutim mbi një organogram të ri qeverisje


Nuk kam qenë asnjëherë ithtar i qeverive të mëdha; asnjëherë. Janë financiarisht të kushtueshme, politikisht të korruptuara e funksionalisht joefiçente – të gjitha të financuara nga sektori efiçent privat. Qeveritë e mëdha, në organizim apo prezencë, janë zakonisht produkt i nevojës për menaxhim efiçent. Për partinë në pushtet rritja e vazhdueshme e ministrive nuk është bërë asnjëherë me një orientim apo ide të dhënë; është bërë sa për të akomoduar aty këtu partnerë koalicionesh, partiak të tepruar, minoritetet të lazdruara e ide të tjera bukur të banalizuara.

Kosova sot, besoni ose jo, ka plot 20 ministri; një prej të cilave është pa portofol – numri i saktë i zëvendësministrave, këshilltarëve politik e shërbyesve tjerë politik mbetet i panjohur madje edhe për vet Kryeministrin. Pra në esencë, Kryeministri para vetes ka një organogram menaxhues për fundin e të cilit as që ka ide. Ky organogram është marrë si i qenë dhe është trashëguar nga administrata e UNMIK-ut, e cila si rëndom me politikat paraprake ka prodhuar mishmashe organizative. Për të mos mjaftuar kjo, gjatë kohës secila qeveri kosovare kishte shtuar ministri nën idenë se çdo çështje e rëndësishme duhet të trajtohet me një ministri të rëndësishme. Ç’është e vërteta, një logjikë e vazhduar si kjo do të nënkuptonte se Kosova me 1001 probleme duhet të kishte plot 1001 ministri.

Numri i ministrive ishte bërë aq i madh, rrjedhimisht aq i pamenaxhueshëm nga kreu i qeverisë, saqë një ide edhe më e komplikuar po formësohej në zgjedhjet e kaluara; bëhej fjalë për krijimin e një niveli të ri në mes të Kryeministrit dhe Ministrave – një grumbull zëvendëskryeministrash. Pra në esencë, zëvendëskryeministrat do të ishin përgjegjës për grumbuj ministrish të fushave të ngjashme duke provuar kështu thjeshtëzimin e komunikimit në mes të kryeministrit dhe ministrave. Ndonëse Qeveria e fundit kishte prodhuar një grumbull zëvendëskryeministrash, ideja e ndërmjetësimit nuk ishte funksionalizuar asnjëherë. Dhe ky është lajm i mirë them unë – pse të komplikojmë më tej.

Në këtë shkrim do të provoj të argumentoj në favor të një organogrami më të thjeshtëzuar qeverisës, i cili nuk mbanë në vete 4 zëvendëskryeministra, 20 ministra e plot zëvendësministra, por mban vetëm 10 ministri. Thjeshtëzimi si ky nuk nënkupton mbylljen e ministrive dhe kështu shuarjen e prioriteteve, nënkupton vetëm riorganizmin e tyre dhe adresimin më të lehtë dhe më efikas të po të njëjtave prioritete. Pra në thelb, ky organogram, unë argumentoj, hedh poshtë idenë se çdo problem zgjidhet me një ministri të vecantë për vet problemin dhe njëkohësisht forcon kontrollin e udhëheqësit të qeverisë dhe bashkëveprimin ministror nëpërmjet thjeshtësisë; përveç kësaj kursen fonde të mëdha për parazitët “zëvendës”.

***

Në modelin e tanishëm, Kosova paradoksalisht ka krijuar plot 3 ministri që merren me punë të jashtme; ka Ministrinë e Punëve të Jashtme, Ministrinë e Integrimeve Evropiane dhe Ministrinë e Diasporës. Dy ministritë e fundit do të mund të ishin lehtësisht departamente – mjaft funksionale madje e të kontrolluara – të (1) Ministrisë së Shtetit dhe Punëve të Jashtme. Në konstalacionin e tanishëm bëhet bukur e komplikuar kur tre individë merren me detyra të jashtme; e në rastin e bisedimeve madje komplikohen edhe më shumë nga një zëvendëskryeministër plus. Paramendoni një konstalacion të ri, në të cilin një ministër i punëve të jashtme ka diplomacinë, integrimet, diasporën dhe negociatat në portofolin e vet – paramendoni dhe kredibilitetin e një pozite të tillë dhe rrjedhimisht kërkesën për kualitet në përfaqësim ndërkombëtar.

Problemet ekonomike të Kosovës në modelin e tanishëm qeverisës adresohen nga 4 ministri: nga Ministria e Zhvillimit Ekonomik; Ministria e Tregtisë dhe Industrisë; Ministria e Bujqësisë, Pylltarisë dhe Zhvillimit Rural; dhe nga Ministria e Infrastrukturës. Në të vërtetë, për dy nga këto katër ministri e kam vështirë të kuptoj arsyen e ekzistencës ndarazi nga një trup unik. Pse duhet infrastruktura të trajtohet si ministri e ndarë nga një koncept e vizion i përbashkët zhvillimor ekonomik? Apo pse duhet mbajtur një Ministri të Zhvillimit Ekonomik e cila përveç privatizimeve nuk merret me asgjë tjetër; ama bash hiç. Në vend të këtij grumbulli aksidental, them të krijohet (2) Ministria e Ekonomisë dhe Zhvillimit, pjesë e së cilës do të ishin departamentet (dhe rrjedhimisht udhëheqësit kredibil) të tregtisë, të investimeve (pavarësisht se a bëhen në rrugë, shkolla apo ku tjetër), të bujqësisë, të prodhimit, të mjedisit, të energjisë dhe të telekomit – të gjitha pjesë e një orientimi.

Vis-à-vis Ministrisë së Ekonomisë dhe Zhvillimit duhej të qëndronte (3) Ministria e Financave dhe Thesarit, e cila në esencë do të merrej me gjenerimin dhe planifikimn e financave të shtetit, pra në radhë të parë do të koordinonte mbledhjet doganore, mbledhjet e taksave të brendshme, menaxhinin e thesarit dhe në fund planifikimet makroekonomike të vendit. E njëjta do të merrej me luftim të informalitetit e evazionit fiskal nëpërmjet policisë financiare – një lloj i “Guardia di Finanza” alla-kosovarçe.

E kujdesi për krijimin e një ambienti të ligjshëm e të drejtë do të ishte pjesë e (4) Ministrisë së Ligjit dhe Drejtësisë, puna e së cilës do të orientohej drejt krijimit të parakushteve për gjyqësi dhe prokurori të guximshme e të drejtë; dhe për qendra rehabilituese e të burgosurish siç e do rendi i standardeve evropiane. Për arsim, shkencë dhe teknologji – pa përfshirë infrastrukturën dhe investimet në to – pra vetëm me pjesën softuerike të dijes, do të merrej (5) Ministria e Edukimit dhe Shkencës. Këtu do të duhej të grumbulloheshin akademikë që nuk kanë nevojë të dinë shumë për sasinë e çimentos e armaturës në një shkollë, por sasinë e dijes ose jo të një lënde mësimore.

Shëndeti, politikat sociale e kujdesi pensionale (jashtë Trustit) do të mund të trajtoheshin brenda (6) Ministrisë së Shëndetit dhe Kujdesit Njerëzor, e cila pra nuk do të merrej vetëm me menaxhim të qendrave klinike e shtëpive të kujdesit shëndetësor, por me një kujdes të gjithmbarshëm human në vend – nga lindja, rritja e deri tek plakja. Njëtrajtësisht, sporti e kultura – pa rini gjithsesi nuk ka kuptim trajtimi i rinisë ndarazi nga një vend që 70% të banorëve i ka rini – do të ishin pjesë e (7) Ministrisë së Sportit dhe Kulturës.

Siguria e brendshme dhe nacionale do të ishin pjesë e dy trupave. Në radhë të parë, (8) Ministria e Rregullit të Brendshëm do të merrej me  krijimin e kushteve dhe politikave për polici, zjarrfikës e trupa të tjerë emergjent të pavarur e të qëndrueshëm. Karshi saj, për rregullin shtetëror do të krijohej (9) Ministria e Mbrojtjes deh Sigurisë Kombëtare e cila do të përkujdesej për formësimin dhe funksionalizimin e ushtrisë – jo vetëm në kuptimin fizik e militar të saj por edhe në nevojën për të krijuar qendra të inovacionit e dijes brenda ushtrisë. Shërbimet e inteligjencës do të ishin pjesë e objektivit për siguri nacionale të kësaj ministrie.

Në fund fare, do të riorganizohej (10) Ministria e Administratës Shtetërore, e cila përveç se do të shkrijë në vete edhe gjithë kompetencat e ministrisë së tanishme që merret me pushtet lokal, do të kishte për obligim furnizimin, reformimin, rekrutimin, ngritjen profesionale dhe sigurimin e cilësisë të gjithë administratës shtetërore – një lloj superderpartamenti i resurseve humane në Qeveri.

No comments: