Monday 16 December 2013

TË PAGUASH APO TË MOS PAGUASH

Letra nga limbo
KOHA DITORE, 13 DHJETOR 2013

Mbi evazionin dhe informalitetin në Kosovë


Këtë javë, në kuadër të Riinvestit e në bashkëpunim me Fes e Kfos, publikuam hulumtimin mbi nivelin e informalitetit në Kosovë. Ishte studimi i parë i bërë mbi nivelin e evazionit fiskal dhe informalitetit të fuqisë punëtore në vend. Në këtë shkrim do të provoj të jap një përmbledhje të gjetjeve më interesante nga studimi në fjalë. Këto gjetje, në radhë të parë, tregojnë për nivelin enorm të evazionit dhe informalitetit në vend, mbi kostot eventuale nga një prezencë e tillë, mbi moralin fiskal të taksapaguesve kosovarë si dhe mbi karakteristikat e evazionistëve potencial.

-1-

Përgjatë dy viteve të shkuara ne kishim matur me shumë kujdes renditjen dhe intensitetin e barrierave të të bërit biznes në Kosovë; siç na transmetohej nga percepcionet e bizneseve të anketuara. Rezultatet e vitit 2012 kishin vendosur, si asnjë vit më parë, “evazionin dhe informalitetin” si barrierën kryesore në Kosovë. Renditja e 2012-ës ishte më ndryshe se vitet e mëparshme kur energjia, infrastruktura e ngarkesa tatimore mbanin primatin e pengesave biznesore që nga paslufta. Në vitin 2013, ne replikuam të njëjtin pyetësor me biznese të ndryshme për të parë trendin e pengesave në vend si dhe ndryshimet eventuale në renditjen e tyre. Rezultatet e këtij viti na treguan se për herë të dytë që nga debutimi “evazioni dhe informaliteti” i prinin renditjes së pengesave. E prirja e dyfishtë, pra në dy vite, na motivoi të merremi në veçanti me këtë pengesë.

Fokusimi në evazion dhe informalitet bëhej edhe më i rëndësishëm marrë parasysh kostot ekonomike dhe shoqërore që këto dukuri bartin me vete. Së pari, që të dyja, rëndojnë stabilitetin shoqëror meqë dobësojnë aftësinë e institucioneve për të ofruar të mira shoqërore për qytetarët. Së dyti, ato ofrojnë motive destruktive për ndërmarrjet e vogla që të mbesin si të tilla, pra të vogla, e të mos rriten, në tendencë për të kamufluar krimin ekonomik të evazionit dhe informalitetit. Së treti, dhe jo më pak e rëndësishme, prezenca e të dy fenomeneve gjeneron konkurrencë jo fer duke favorizuar kështu bizneset më pak efiçente dhe më pak të qëndrueshme e duke rritur motivin e gjithmbarshëm për më shumë evazion e më shumë informalitet. Informaliteti i fuqisë punëtore, në veçanti, shkakton edhe kosto shoqërore më afatgjata, e të cilat rrjedhin kryesisht nga pasiguria e punës, nën-vlerësimi i punëtorëve, humbja e benefiteve pensionale apo dhe disfavoret në mes të gjinive.

Për të mbajtur studimin sa më kredibil, vendosëm të fokusohemi vetëm në aktivitetet e “ligjshme” të bizneseve të cilat për njërën apo arsyen tjetër vazhdojnë të mbeten të fshehura. Pra vendosëm të neglizhojmë të gjitha veprimtaritë “jo të ligjshme” të bizneseve, e të cilat në rast të zbulimit nga organet përkatëse nuk gjenerojnë të hyra të reja buxhetore, por thjeshtë shuhen së ekzistuari meqë janë “jo të ligjshme”. Këtu do të futeshin, ndër të tjerash, aktivitetet e prostitucionit, trafikimit të narkotikëve e ato të armëve. Intenca e hulumtimit ishte të identifikojë humbjet eventuale që evazioni i taksave dhe informaliteti i fuqisë punëtore – nga bizneset e regjistruara – u shkaktohen buxhetit të shtetit.

Për të bërë këtë, ne vendosëm të anketojmë 600 biznese, sa për të siguruar një mostër statistikisht reprezentative. Hartuam një pyetësor në vijë me literaturën dhe metodologjinë hulumtuese të fundit – ku ndjeshmëria dhe kompleksiteti i hulumtimit të dukurive të krimit ekonomik adresohen. Për njohësit më të thellë të fushës, ne ndoqëm rekomandimet e Benno Torgler, James Alm e Frank Cowell – si disa nga prijësit më me nam botërorë të temave mbi evazionin dhe informalitetin e fuqisë punëtore. Pra pyetjet e matjes së evazionit fiskal dhe informalitetit të fuqisë punëtore ishin të njëjta me pyetjet që institucionet më kredibile nëpër botë sot i bëjnë për të matur dukuritë e ngjashme në vendet e ndryshme. Në radhë të parë, pyetësori replikonte metodologjinë standarde të promovuar nga Banka Botërore dhe EBRD në anketat e BEEPS-it (Business Environment and Enterprise Performance Survey) kur bëhej fjalë për evazionin; apo të “World Values Survey” kur aspektet e shoqërore të temës trajtoheshin – siç është rasti i moralit fiskal (tax morale).

-2-

Rezultati më i rëndësishëm i anketës, ndërlidhej me percepcionin e bizneseve mbi nivelin e evazionit fiskal në vend. Sipas menaxherëve dhe pronarëve të bizneseve të anketuara, rreth 34.4% e shitjeve nuk deklarohen – pra fshihen – nga organet tatimore në vend. Një rezultat i tillë, në një interpretim të lehtë, do të thoshte se buxheti i shtetit humb nga evazioni fiskal minimalisht një të tretën e vlerës së tij.

Rezultatet e tjera tregojnë se rreth 62% e bizneseve kosovare besojnë se, nëse ata vendosin t’i ikin taksave, mund ta bëjnë shumë lehtë dhe pa u zënë nga autoritetet. Për më tepër, rreth 68% e bizneseve besojnë se niveli i gjobave është i ultë apo shumë i ultë. Mungesa e ndjenjës nga faktorët mbikëqyrës – siç është inspektimi e gjobitja – prodhojnë lehtësisht motive për sjellje evazive.

Shmangësit e tatimeve kanë karakteristika mjaftë interesante. Për shembull, përkundër bindjes gjeneralë që dikush mund të ketë, bizneset e mëdha u shmangen tatimeve më së paku. Në të vërtetë, sipas rezultateve të anketës ka një lidhje bukur lineare në mes madhësisë së biznesit (e matur me numrin e punëtorëve e me nivelin e shitjeve) dhe evazionit fiskal; sa më i vogël biznesi aq më evaziv del të jetë. Kjo gjetje mund ti shkoj në shtat agjencive inspektuese të cilat alokojnë pjesën më të madhe të resurseve pikërisht tek bizneset e mëdha – sepse kështu më lehtë mbledhin të hyrat e planifikuara. Mund të ndodhë se strategjia e tanishme e inspektimit lë të pa-inspektuar pikërisht evazionistët. Rezultatet tregonin gjithashtu se sektorët që më së shumti i shmangen tatimit janë ato të “banimit dhe shërbimeve ushqi­more”, “industrisë përpunuese” dhe “bujqësisë”. Kjo gjetje nuk është fare befasuese duke pasur parasysh pritjet që sektorët me transaksione më të mëdha të kesh-it dhe/apo industritë më pak të inspektuara kanë më shumë gjasa ti ikin tatimit; siç dhe del të jetë rasti në ambientin e tanishëm të biznesit në Kosovë. Për më tepër, shpërndarja regjionale e evazionistëve potencial favorizonte Gjakovën – si vendin me më së paku evazion – dhe Gjilanin – si atë me më së shumti. Percepcionet tjera të biznesve aludonin për një prezencë të konsiderueshme të korrupsionit tek inspektorët tatimorë; nga 1 asnjëherë e deri në 10 gjithmonë, bizneset tona besojnë se korrupsioni i autoriteteve tatimore është në 4.35.

Fokus i veçante i studimit ishte edhe morali fiskal, apo gatishmëria vullnetare e pagesës së taksave. Morali fiskal është futur si pjesë thelbësore e analizës evazioniste vetëm gjatë fundit të viteve 90-ta, për të kulmuar në hulumtime empirike krejtësisht në vitet e fundit. Njëjtë si me çdo pyetje tjetër sensitive, ne kishim aplikuar teknikën standard të literaturës mbi moralin fiskal, e që matë justifikimin që respodentët i bëjnë shmangies së tatimeve. Rezultatet tregonin se bizneset kosovare kanë moral të njëjtë fiskal me vendet në zhvillim, bukur larg vendeve të zhvilluara. Rreth 44% e pronarëve në Kosovë besojnë se marrë parasysh nivelin e shërbimeve publike që ata marrin, evazionin fiskal duhet justifikuar. Pra bëhet fjalë për një shpërputhje totale të relacionit biznes-shtet dhe për një cikël domino-destruktiv i nisur nga performanca publike e i përmbyllur në përgjigjen e kompliancës së taksave. Për moralin fiskal në Kosovë veçse kam shkruar këtë vit në tri shkrime të njëpasnjëshme në këtë kolumnë.

-3-

Pjesa e dytë e studimit kishte të bënte me analizën e informalitetit të fuqisë punëtore. Në të vërtetë, gjetja e normës së përafërt të informalitetit të fuqisë punëtore tek bizneset e regjistruara (kujdes, të regjistruara jo të zeza) do të ndihmonte shumë në përafrimin e numrave mbi nivelin e papunësisë në vend. Sërish, ne kishim replikuar pyetjen nga Banka Botërore që rëndom matë të njëjtën dukuri në vendet tjera të tranzicionit (nga BEEPS). Rezultatet ishin interesante. Bizneset kosovare deklaronin se rreth 37% e fuqisë punëtore (e bizneseve të ngjashëm me ta) nuk ishte ligjërisht e deklaruar. Numri 37 madje rikonfirmonte nivelin e evazionit fiskal, i cili, kujtoj, rrumbullakohej në 34%. Sikur të dy numrat jepnin një llogaritje mirë të vërtetuar të humbjeve eventuale nga evazioni dhe informaliteti.

Për më tepër, ndarjet sektoriale tregonin se bujqësia, prodhimi dhe shëndetësia përbëjnë sektorët më informal në vend. Në shtat të informalitetit shkonte edhe fakti se 68.2% e bizneseve të intervistuara deklaronin se punëtorët e tyre preferojnë të paguhen me para të gatshme; ndoshta si formë e shmangies së obligimeve tatimore e pensionale.

Rëndësi të veçante në studim i kishim dhënë edhe Ligjit të Punës, i cili kohëve të fundit kishte ngjallur një debat mjaft të gjere publik. Ishte befasues fakti se rreth 41.2% e bizneseve të intervistuara nuk kanë dëgjuar asnjëherë për kërkesat e ligjit të punës; pra thënë ndryshe, gati gjysma e bizneseve nuk kanë ide e haber mbi kërkesat ligjore ndaj trajtimit të punëtorëve. Paramendoni tash nivelin e zbatueshmërisë së ligjit. E pjesa tjetër e bizneseve, pra e atyre që kishin njohuri rreth ligjit, konsideronin pagesën e pushimit të lehonisë dhe kohëzgjatjen e pushimit si pengesa serioze në puënsimin e femrave në sektorin privat. Gjetjet si këto do të duhej të merreshin seriozisht nga ligjvënësit kosovarë sa herë që hartojnë ligje me implikime sociale. Ndonjëherë ato mund të shkaktojnë më tepër dëm se hair.

No comments: