Friday 6 September 2013

ÇFARË I MUNDON BIZNESET

Letra nga limbo
KOHA DITORE, 6 Shtator 2013

Një përmbledhje e barrierave të të bërit biznes në Kosovë


Ka pothuajse 13 vite që kur Instituti Riinvest diagnostikon shëndetin e sektorit privat në Kosovë. E bëjmë këtë nëpërmjet anketimit dhe intervistimit të një numri të selektuar biznesesh, rëndom 600 sosh, të zgjedhura në mënyrë të rastësishme pro mjaftueshëm sa për të përfaqësuar statistikisht gjithë popullacionin e ndërmarrjeve të vogla dhe të mesme në Kosovë.

E bëjmë këtë për të kuptuar natyrisht potencialet e burimit të vetëm gjenerues të Kosovës; pra të bizneseve. Ta vejmë rekordin mbarë, zhvillimi ekonomik i Kosovës nuk do të vijë asnjëherë nga punët e shtetit, as nga donacionet e remitencat, hiç se hiç nga hiperndërmarrjet publike. Do të vijë, ashtu siç edhe vjen tani – ani pse i lodhur e i mangët – vetëm nga sektori privat, nga iniciativat e ndërmarrësve, risku e mundi i tyre e nga pritjet eventuale për profit. Kujtoj se edhe sot pjesa dukshëm më e madhe e të punësuarve në vend vijnë mu nga sektori privat; nga ato 60.000 biznese (të regjistruara) që megjithatë krijojnë diçka. Pa to Kosova do të kishte një papunësi prej 90%, varfëri të skajshme në po aq skajshmëri e destabilitet social e politik të tmerrshëm; pra thënë ndryshe, Kosova nuk mund të parafytyrohet pa biznese.

Anketa e fundit e bërë në Kosovë me ndërmarrjet private, e që qëllon të jetë e Riinvestit dhe UNDP-së, është bërë në vitin 2011. Këtë vit ne kishim replikuar pjesërisht pyetësorin e njëjtë të bërë nëpër vite, që nga viti 2000 e këndej, gjithmonë për të parë trendin e ecjes së bizneseve në Kosovë. Në këtë kolumnë do të provoj të jap një pasqyrë të shkurtë të një segmenti të vetëm të të dhënave të para-përpunuara, së shpejti për tu bërë publike. Kjo sa për të thyer akullin e të dhënave të tjera, të bollshme, të çuditshme e të plota që do të dalin shpejtë shumë. Pra do të provoj të vë vëmendjen në trendin e barrierave të perceptuara nga vet bizneset kosovare nga viti 2011 deri në vitin 2013, për të parë se çfarë i mundon në të vërtetë bizneset kosovare.

***

Në vitin 2011 lista e barrierave të renditura përfshinte 22 kategori; këtë vit nisur nga rrethanat e fundit dhe nga para-percepcioni që marrim rëndom nga kontaktet me bizneset, ne kishim shtuar edhe një, atë të “mbledhjes së borxhit”. E bëmë këtë meqë në një treg ku norma e interesit thyen rekordet evropiane, ku eksporti mbulon vetëm 12% të importit, ku politikat fiskale kanë hiper ndikim në rrjedhën e parasë së bizneseve – duke i tharë ato – është shumë e pritshme që borxhi të jetë tipar i zakonshëm në stilin e të bërit biznes. Në të vërtetë, rezultatet e sivjetme treguan mu këtë. Ndonëse e futur për herë të parë në listën e gjithmbarshme, “mbledhje a borxhit”, si barrierë ne vete, u rendit si e 5-ta në listën e gjithmbarshme të të bërit biznes në Kosovë. Sinqerisht nuk mbaj mend ndonjë shfaqje debutuese kaq të dukshme sa herë që kemi përditësuar listën e barrierave. E meqenëse “mbledhjen e borxhit” nuk e kishim në rangimet paraprake – rrjedhimisht nuk mund ta krahasojmë fare – në pjesën nga këtu e më poshtë do të bëjmë sikur jemi pa të; kjo për hir të analizës krahasuese.

Percepcioni i parë i krahasimit të të dy viteve është se nga 22 barrierat e krahasueshme, 18 kishin shënuar rëndesë, vetëm 3 kishin shënuar përmirësim, e njëra kishte mbetur në nivel të pandryshueshëm. Për të qenë më të qartë, përderisa 18 kategori/fusha ishin rënduar keq shumë, përmirësim kishin shënuar “energjia elektrike”, “transporti” dhe “relacionet me furnitorë e konsumatorë”; në nivel të pandryshuar nga viti 2011 kishte mbetur “rregullativa e punës” – e perceptuar si barrierë. Në të vërtetë, përmirësimi i energjisë elektrike dhe infrastrukturës në Kosovë është shumë lajm i mirë, sidomos për bizneset prodhuese dhe (potencialisht) eksportuese. Kujtoj se në vitin 2006 energjia elektrike ishte shpërfaqur për herë të parë si top barrierë në Kosovë, për të qëndruar aty deri në vitin 2010. Rangimi i saj sot diku nga fundi i barrierave, në vendin e 14, është me të vërtetë ecje e mbarë dhe e mirë. Ky rangim ndoshta edhe rrumbullakon me së miri gjithë angazhimin qeveritar në Kosovë gjatë gjithë këtyre viteve; pra fokusin në investime infrastrukturore (me tenderë) në rrugë, energji e telekom – dhe vetëm kaq.

Vetëm kaq meqë ato 18 kategoritë tjera, të gjitha jo-infrastrukturore, dalin të jenë tmerrësisht të dëmshme, tmerrësisht në rritje, e tmerrësisht shqetësuese. Pra rëndesa e 18 kategorive nga gjithsejtë 22, tregon qartësisht se në Kosovë ambienti biznesor ka shënuar rënie nga viti 2011 gjer në vitin 2013. Për ti dhënë një nuancë pozitiviteti edhe këtij regresi, them ti rrumbullakojmë ato barriera që kanë pasur rëndesë më të lehtë. Në këtë grup do të hynin kryesisht (dhe jo rastësisht) fushat e brendshme e më pak të rëndësishme të bizneseve; diçka për shembull si aftësia e punëtorëve, qasja në tokë, standardet e prodhimit, qasja në informacione për biznesin, licencat, dhe rregullativa e tregtisë. Pra, ndonëse edhe këto kategori janë në regres, themi se regresi i tyre është më i lehtë, potencialisht subjekt i ndonjë gabimi statistikor dhe pa ndonjë tendencë të madhe shqetësuese. Gjithsesi, pozicionimi i këtyre fushave në intenzitete pothuajse të njëjta ndaj njëra tjetrës, dëshmon edhe kredibilitetin e anketave të bëra në dy periudha plotësisht të ndryshme me dy grupe plotësisht të ndryshme biznesesh.

Kategorizimi i lehtë i këtyre dy barrierave jep edhe dy fakte shtesë. I pari, se bizneset kosovarë në vazhdimësi i kanë kosnideruar (me apo pa të drejtë) barrierat e brendshme, pra ato që varen vetëm nga ta, si më pak të dëmshme dhe më pak problematike për punën e tyre – prandaj dhe rëndom do të mbesin me këtë qëndrim. Kjo sepse ata ose me të vërtetë kanë më shumë halle në ambientin e jashtëm se sa në vet biznesin, ose se e mbi-vlerësojnë së tepërmi potencialin e brendshëm që ata kanë

Fakti i dytë ka të bëjë politikat biznesore të drejtuara nga Qeveria e Kosovës, veçanërisht nga Ministria e Tregtisë dhe Industrisë në këto vitet e qeverisjes së fundit, e që fatkeqësisht janë koncentruar me barrierat e pjesës së poshtme të biznesit. Pra fokusimi i gjithë ministrisë e Qeverisë për të zhbërë disa barriera në regjistrim e rregullativë ka lënë anash gjithë pengesat serioze, ato që nuk gjenden në top dhjetëshen e fundit, por në top dhjetëshen e parë. E top dhjetësha e parë është halli i vërtetë i Kosovës.

***

Është halli i vërtetë i Kosovës jo vetëm për nga pozicionimi aktual i tyre, pra për nga fakti se mbajnë dhjetë vendet e para, por për shkak se janë njëkohësisht barrierat që kanë shënuar më së tepërmi regres në këto dy vitet e fundit, kur edhe krahasohen këto të dhëna. Pra përderisa në grupin e regresit të lehtë futeshin barriera më pak të dëmshme –ato të fundit - në grupin e regresit të madh janë këto më të rëndat – këto të parat. Të dhënat sikur tregojnë një lloj goditje të dyfishtë; se në vend të zhbërjes së top barrierave Kosova ka përjetuar rëndesë të tyre.

Për të shuar çfarëdo kurioziteti, bizneset kosovare këtë vit e konsiderojnë “konkurrencën e padrejtë” të shtyrë nga informaliteti dhe evazioni fiskal si barrierën kryesore. Sa për të rikonfirmuar edhe një herë kredibilitetin e anketës, e njëjta barrierë i printe listës së barrierave edhe në vitin 2011. Është pak e pritshme që në dy vite kohore, në dy grupe anketimi, një barrierë e njëjtë të dalë rastësisht si e para. Pra në këtë renditje nuk ka rastësi. Është fakt i konfirmuar se bizneset kosovare vuajnë nga evazioni dhe informaliteti – pra nga trajtimi jo i barabartë i autoriteteve inspektuese ndaj tyre. Për më tepër kjo barrierë rëndohet në vitin 2013 sa për të dëshmuar kështu edhe kahun e ecjes sonë.

Barriera e dytë në këtë rangim del të jetë “korrupsioni”, me një kërcim rekord nga e gjithë lista e barrierave. Pra “korrupsioni” i perceptuar si barrierë, bën regresin më të madh në krahasim me secilën barrierë tjetër, për plot 4 vende, nga vendi i 6-të sa ishte në vitin 2011 në të dytin këtë vit. Ç’është e vërteta, rëndesa e korrupsionit nuk shihet vetëm në kategorizim, por edhe në intensitetin e tij (i cili poashtu arrin nivel rekord).

Rekord ndryshim në intensitet (njësia matëse e këtyre barrierave) ka edhe “funksionimi i gjyqësorit” i cili, sipas mendimit të bizneseve, duket se ka shënuar degradim të pamëshirshëm, aq sa renditet nga vendi i 12 në të 6-tin. Në vendet e ndërmjetme pas “konkurrencës së padrejtë” dhe “korrupsionit” janë “krimi dhe hajnia rrugore”, “praktikat jo korrekte të konkurruesve” dhe “krimi i organizuar dhe mafia” – pas gjyqësorit vjen në vendin e 7-të “jostabiliteti politik”. Në të vërtetë, këto 7 barrierat e para kanë një emërues të përbashkët; ky është sundimi i ligjit.

Është mu për shkak të mos-sundimit të ligjit që bizneset kosovare mundohen e rëndohen nga evazioni e informaliteti, korrupsioni e hajnia rrugore, mafia e mungesa e vet gjyqësorit. Të dhënat, ç‘është e vërteta, japin një pasqyrë kristal të qartë; padyshim të pritshme: ky vend është në anarki ligjore, rrjedhimisht në anarki biznesore. Këtu ka më së paku potencial për zhvillim.

***

Katër barrierat e mbetura, pra nga vendi i 8-të deri në të 11-tin, kanë të bëjnë me dy fusha, potencialisht më të mençura. Pra zgjidhja e tyre kërkon më shumë mendje se vullnet. Në vendin e 8-të bizneset kosovare i rendisin “normat tatimore”, mesiguri për të aluduar në pagesën e TVSH-së; në të 9-in “koston e financimit”, pra normat e interesit; në të 10-tin kthehen sërish tek çështjet tatimore për të ranguar “administratën tatimore” si pengesë serioze; për tu kthyer sërish në “qasjen në financa”, pra mundësinë  e marrjes së kredisë.

Pra këto katër barriera i përkasin dy fushave kryesore, e para ka të bëjë me politikat fiskale të përkthyera në norma dhe administratë tatimore; ndërkaq e dyta ka të bëjë me financim të përkthyera në koston dhe qasjen e kredive. Për grupin e parë nuk shpreh fare habi. Përderisa normat tatimore në fitim dhe paga mbesin në rang normal, ngarkesat tjera të ndërlidhura me TVSH-në vazhdojnë të jenë barrierë serioze në qarkullimin e parasë nga bizneset. Këtë qarkullim e rëndon edhe më tepër Administrata Tatimore e Kosovës, një trup tërësisht jofunkcional dhe armiqësor me bizneset që paguajnë; tolerant (siç edhe shihet nga vet rangimi) me evazionistë dhe informalë. Në të vërtetë, ATK është aq e rëndë me bizneset që kërkojnë shërbime nga ajo, diçka si për shembull rimbursimi i TVSH-së, saqë bizneset preferojnë të mos e kërkojnë shërbimin (rimbursimin) fare. Shto kësaj edhe sjelljen prej “kapadaiu” të inspektorëve tatimorë, dhe ke një pasqyrë të përafërt të rezonit prapa një rangimi të tillë.

Në fund fare, por aspak më e parëndësishme, është qasja dhe kostoja e kredive. Pra bizneset jo vetëm që kanë kosto të lartë të normës së interesit, por se edhe marrja e saj është bukur e rëndë dhe e vështirë. Me apo pa fajin e institucioneve financiare në vend them se Kosova me bizneset e saja nuk do të mund asnjëherë të ndërtojnë asnjëherë një fije zhvillime në kushte të tanishme kreditimi. Fatkeqësisht këto fushat “e mençura” të biznesit, pra diçka më ndryshe e më mençur se sa rangimet biznesore, nuk janë prekur asnjëherë deri më sot.


No comments: