Friday 1 February 2013

FONDI SI BUXHET PARALEL



Letra nga limbo
KOHA DITORE, 1 SHKURT 2013


Ka vetëm një emër dhe vetëm një përshkrim për diçka që ka territor të vetin, pika mbledhëse të veta, kontribuues e përfitues të vetin, vendimmarrës të vetin – në terma financiarë i thonë buxhet

Ka bukur ca kohë që kur flitet për themelimin e një Fondi Zhvillimor për Veriun. Të gjendur nën hallakamën e Luginës duket se lamë pas me apo pa qëllim njërin ndër elementet më thelbësore të pas-shpalljes së pavarësisë: hapjen ose jo të Pakos së Ahtisaarit. Këtë javë do të provoj që shkurtimisht por në formë gjysmake gjithsesi, të jap mendimin tim mbi Fondin e proklamuar për Veriun. Them në formë gjysmake meqë baza e informacioneve mbi Fondin vazhdon të jetë jopublike prandaj çfarëdo percepcioni që ndërtohet për të buron vetëm nga deklaratat e pjesëmarrësve në bisedime e jo nga ndonjë dokument i shkruar që do të shërbente si bazë e interpretimeve analitike. Dhe ndoshta mu ky mospublikim tregon në një farë forme edhe natyrën jo fort të mirë të marrëveshjes për të dyja palët; në të kundërtën pse të mos bëhet publike.

Janë dy deklarata, nga të dyja palët, pra Prishtina dhe Beogradi, të cilat na japin natyrën dhe nomenklaturën e përafërt të Fondit. Pritshëm, siç edhe ka ndodhur me çdo marrëveshje të deritanishme në Bruksel, të dy deklaratat janë në kundërshti me njëra tjetrën. Është Beogradi në njërën anë që thotë se “paratë e mbledhura në Pikat 1 dhe 31 nuk do të shkojnë në Buxhetin e Kosovës; nëse ndodhë një gjë e tillë Beogradi do të zhvlerësojë të gjitha marrëveshjet e arritura deri më tani” (Ivica Dacic) dhe në anën tjetër është Prishtina që thotë se “të gjitha të ardhurat nga doganat, akcizat dhe TVSH-ja në pikat 1 dhe 31 do të mblidhen sipas ligjeve të Kosovës dhe do të derdhen në thesarin e shtetit, në ndërkohë përfaqësuesi i BE-së në Prishtinë do të hapë një llogari bankare në një nga bankat komerciale në Prishtinë, ku do të menaxhohen mjetet nga pikat 1 dhe 31” (Hashim Thaçi).

Në fakt, kundërshtia qenësore në këto dy interpretime nuk qëndron në burimin apo përfundimin e të hyrave, por vetëm në ekzistencën apo jo të një pike transaksioni, siç është Buxheti i Kosovës. Pra të dyja palët pajtohen se burimi i të hyrave janë Pikat kufitare 1 dhe 31 dhe të dyja palët pajtohen se paratë do të përfundojnë në Fond. Gjithashtu, të dyja palët pajtohen se Fondi do të menaxhohet nga një Bord i pavarur tre anëtarësh dhe se mjetet e Fondit do të përdoren vetëm për një zonë të caktuar gjeografike. Në parime koncensuale si këto, do të provoj që nëpërmjet katër pikave të derivoj përfundimisht edhe natyrën e Fondit.

Së pari, Fondi i krijuar ka dy pika kufitare që mbledhin të hyra ekskluzivisht për të. Paratë e mbledhura në Veri kanë vetëm një kanal të parapërcaktuar financiar: nga kufiri në Fond. Pikat veriore nuk kontribuojnë askund tjetër përveçse në Fond siç edhe nuk kontribuojnë pikat tjera doganore të Kosovës askund tjetër përveçse në Buxhet; pra ka një lidhje të pastër dhe ekskluzive në mes të pikave 1 e 31 me Fondin. Në këtë frymë them se nga kalojnë, si kalojnë e kur kalojnë paratë është më pak e rëndësishme. E rëndësishme është të kuptohet se elementi i parë qenësor i marrëveshjes në fjalë është se Fondi ka pikat e veta doganore.

Së dyti, Fondi përveçse ushqehet nga këto pika doganore, ushqehet edhe nga të gjitha aktivitetet ekonomike të zhvilluara në një rajon të caktuar gjeografik, pra Veriun. Thënë ndryshe aktivitetet ekonomike të zhvilluara në këtë pjesë nuk mund të kontribuojnë financiarisht në asnjë grumbullim tjetër financiar përveçse në Fond. Ky dedikim përbën elementin e dytë qenësor të Fondit, faktin se i njëjti përveç se ka pikat doganore të veta, ka edhe një territor të vetin gjeografik.

Së treti, Fondi ka kontribuuesit dhe përfituesit e vet: banorët e Veriut. Ka kontribuuesit e vet meqë këta banorë nuk paguajnë taksa e obligime tjera fiskale, ndaj asnjë grumbullimi financiar përveç Fondit dhe ka përfituesit e vet meqë asnjë mjet i Fondit nuk mund të shpenzohet diku tjetër përveçse tek kontribuuesit e saj. Pritshëm se paratë e mbledhura në Veri e të derdhura në Fond nuk mund të shfrytëzohen le të themi për ndërtimin e një shkolle apo rruge në anën tjetër të Kosovës, në Han të Elezit; siç shfrytëzohen sot paratë e mbledhura në Han të Elezit për të ndërtuar një rrugë në Pejë. Të hyrat e grumbulluara, gjithsesi me tarifat doganore e tatimore të Kosovës, mund të përdoren vetëm për një njësi të parapërcaktuar përfituesish. Ekzistenca e kontribuuesve dhe përfituesve ekskluziv përbën elementin e tretë qenësor të marrëveshjes. Pra Fondi përveç se ka pikat e veta doganore, territorin e vet ka edhe kontribuuesit e përfituesit e vet.

Së katërti, Fondi ka edhe menaxhuesit e vet. Nuk është Parlamenti i Kosovës si në çdo rast tjetër financiar në Kosovë, por është një Bord tre anëtarësh me të drejta ekskluzive dhe të pakontestuara vendimmarrëse. Për fatin e parave të mbledhura nga një Fond me pika të veta doganore, me territor të vetin, kontribuues e përfitues të vetin, mund të vendosë një trup i veçantë menaxhues. Kjo natyrisht se bën elementin  katërt qenësor të marrëveshjes.

Marrë parasysh këtë, është e qartë se Fondi për Veriun ka përmasa më të vogla se sa Buxheti i Kosovës, ka trup vendimmarrës më simbolik se sa Parlamenti i Kosovës, ka territor më të vogël se sa pjesa tjetër e Kosovës, ka pika doganore në numër më të vogël se sa pjesa tjetër e Kosovës, ka kontribuues e përfitues më të pakët se sa pjesa tjetër e Kosovës – pra në esencë është shumë më i vogël se gjithçka tjetër e Kosovës. Pavarësisht kësaj Fondi definitivisht ka pika të pavarura e të veta doganore, ka territor të pavarur e të vetin taksues, ka vendimmarrës të pavarur e të vetin menaxhues dhe ka gjithashtu kontribuues, përfitues e llogari financiare të pavarura e të veta.

Për çdo kë me dije bazike financiare, deri më tani do të ishte e qartë se ka vetëm një emër dhe vetëm një përshkrim për diçka që ka territor të vetin, pika mbledhëse të veta, kontribuues e përfitues të vetin, vendimmarrës të vetin – në terma financiarë i thonë buxhet. Rrjedha e parasë nëpër një kanal të tillë është çelës i veçantë buxhetor. Prandaj them se Fondi për Veriun është as më shumë e as më pak se sa një buxhet paralel, gjithsesi më vogël por gjithsesi edhe i pavarur nga Buxheti i Republikës së Kosovës; dhe mu ky fakt bën koston më enorme nga një marrëveshje e tillë.

Fakti se paratë kalojnë nëpër thesar, nuk zhbën as për një moment pasjen e pavarësisë territoriale, menaxhuese, përfituese, kontribuuese apo kufitare të Fondit. Kalimi nëpër thesar mund të bëhet sa për të evidentuar e regjistruar paratë, por për fatin dhe destinimin e një euroje të mbledhë nga Fondi e për Fondin nuk mund të vendoset as për së afërmi siç vendoset për një euro tjetër të mbledhë në Kosovë. Në fund të fundit a nuk duket kështu autonomia financiare: evidentim por pa ndikim?

Përderisa Parlamenti i Kosovës, si institucion i vetëm kushtetues i autorizuar nga qytetarët për të menaxhuar paranë e mbledhur në gjithë territorin e Kosovës, pavarësisht se a bëhet fjalë për paranë e mbledhur në Lindje, Perëndim, Jug apo Veri, pra përderisa Parlamenti i Kosovës shndërrohet në spektatorë i evidentimit të parasë veriore nëpër thesar por jo dhe i Zot i saj, atëherë them se ne kemi të bëjmë me një paralelizëm financiar që shërben si bazë e një autonomie financiare për Veriun. Përderisa qytetarët e një pjese gjeografike të Kosovës kontribuojnë e përfitojnë ndaras në një e nga një Fond, atëherë them se kemi të bëjmë me një paralelizëm financiar për Veriun. Përderisa një territor i caktuar i Kosovës krijon e grumbull të hyra ndaras dhe vetëm për veti, atëherë them se kemi të bëjmë me një paralelizëm financiar për Veriun.

E një paralelizmi i tillë financiar përbën në esencë një situatë antikushtetuese, antiligjore dhe përtej çfarëdo parashikimi brenda Pakos së Ahtisaarit. Së pari, them se është antikushtetuese e antiligjore meqë Kushtetuta e Kosovës dhe disa ligje suksesive që rregullojnë aspektet financiare, doganore e buxhetore në Kosovë, përfshirë edhe vet Kodin Doganor të Kosovës nënkuptojnë trajtimin e njëjtë të çdo euroje të Kosovës. Kur them njëjtë e mendoj mbledhjen, grumbullimin dhe shpenzimin. Pra çdo euro mblidhet nga Dogana, grumbullohet në Buxhet dhe shpenzohet nga Parlamenti. Mosbërja e njërës nga të tria, për gjitha arsyet e dhëna më lartë, nënkupton harnim të implementimit obligues ligjor e kushtetues.

Kalimi nëpër thesar sa për sy e faqe, pra sa për evidentim pa ndikim, nuk përmbush asnjëherë kërkesat si këto. Së dyti, them se është përtej parashikimit brenda Pakos meqë në gjithë 24,349 fjalët e Pakos nuk gjendet as edhe një e vetme që definon trajtimin buxhetor të dyfishtë për çfarëdo komune apo për çfarëdo rajoni të Kosovës. Përkundrazi, kujtoj se Aneksi 3 i Pakos së Ahtisaarit, që merret me decentralizimin, saktësisht Neni 8, që merret me financat lokale, në Pikën 2 thotë se “komunat nuk do të vënë apo mbledhin tarifa doganore, tatime në të ardhura të personave fizikë dhe juridikë, TVSh-në dhe detyrimet e akcizës, tatime në kapital, përveç tatimit në pronën e paluajtshme që gjendet brenda komunës apo tarifa të tjera ekuivalente me detyrimet dhe tatimet e tilla”. Për efektet e gjeneroziteti tonë përtej hapjes së Pakos, pra për konsekuencat e hapjes së Pakos nuk do të flasë fare. Besoj se është thënë mjaft e do të thuhet mjaft në lidhje me të.

Në fund fare, për të dhënë një alternativë sa për të qetësuar zërat që kapen për mungesë alternativash, them se nuk ka as edhe një të metë nga koncentrimi i mjeteve financiare në një regjion të caktuar gjeografik. Në ekonomi kësaj i thonë zhvillim i balancuar rajonal; madje kosovarët sot do të ishin shumë familjar me konceptin e tillë përderisa i njëjti ekzekutohet qe sa vite në regjionin e Drenicës. Por nëse zhvillimi i balancuar rajonal bëhet nëpërmjet krijimit të paralelizmit financiar e buxhetor them se efektet e tij bëhen realisht antizhvillim. Kosova mund të krijoj një Fond për Veriun por pa lidhur pikat doganore, të hyrat, aktivitetet  ekonomike, përfituesit e kontribuuesit ekskluzivisht me Fondin, pra pa i dhënë të njëjtit eksluzivitet në të gjitha të hyrat nga disa pika doganore apo nga një regjion i dhënë ekonomik. Fondi për Veriun joparalel mund të financohet edhe nga Jugu i Kosovës, Perëndimi apo Lindja nëpërmjet caktimit të një shume financiare e cila më pas plotësohet nga kontirbimet buxhetore me vendim Parlamenti; njëjtë sikurse është le të themi ndërtimi i autostradës kur dihet kostoja e përgjithshme por burimet e kësaj kostoje nuk janë të lidhura specifikisht me ndonjë burim apo lloj takse. Pikat veriore nuk janë domosdoshmërish të një regjioni të caktuar, ato janë të gjithë Kosovës. Prandaj do të ishte absurde që nën intencën e integrimit të një pjese gjeografike të krijojmë veçim. Po trajtuam ndaras një pjesë të Kosovës nuk është se po krijojmë proces integrues; përkundrazi ne po japim bazën e parë të një ndarje autonomike. E kjo më së paku është integrim.

abdixhiku@facebook.com

No comments: