Friday, 15 February 2013

5 VJET




Letra nga limbo
KOHA DITORE, 15 SHKURT 2013

Një përmbledhje e ecjes sonë ekonomike


Provoj shpesh ti kujtoj pritjet që i kishim unë dhe miqtë natën e 16 shkurtit, pesë vite më parë, kur një mik tjetër i jetës po bënte atë që deri më tani për mua ishte dhe mbetet dasma me e mirë në të cilën kisha marrë pjesë ndonjëherë. Nën euforinë, padurimin e dirthmërinë e pritjeve të para pavarësisë, ndjenja e brendshme që gufonte mes nesh e dasmorëve tjerë ishte diçka e papërshkrueshme – ishte një lloj preludi i një feste të madhe që shihej se po vinte në horizont. Për mikun tim, kjo natë ishte një fillim i ri mbi një lidhje të vjetër për një familje të re, diçka pak a shumë njëjtë sikurse edhe fillimi i ri në Kosovën e vjetër për një Kosovë të re. Pesë vite më pas miku im V, tani babë i një vajze si kukull e një djali si rrush, bashkëshort i përkushtuar, mik i pashoq, vazhdon të bëjë punën e përditshme të një kosovari të zakonshëm, në një vendpunim të zakonshëm, për tu kthyer në një banesë të zakonshme e ndarë kohën me një familje të zakonshme. Ecja e tij në këto pesë vite: brilante!

Larg prej brilantes ecja e shtetit që lindi natën e njëjtë. Madje kur shoh mbi pritjet e para pesë viteve kuptoj dhe naivitetin tim të çoroditur asokohe. Thënë të drejtën, të njëjtën ndjenjë po aq naive kisha edhe në vitin 1999 kur tregimet përrallore të një Hong Kongu të dytë në Kosovë përhapeshin gjithandej. Hong hiç, Kong edhe më pak, 14 vite pas çlirimit e 5 pas pavarësisë vendi im ende nuk e ka gjetur rahatinë e mjaftueshme të një komforti modest për një jetë të zakonshme. Kosova ende mbetet larg të qenit një familje mesatarisht e zakonshme. Nëse asgjë tjetër Kosova mbetet një familje e pazakontë, e zhytur në anarki, antiedukatë dhe hallakamë të brendshme, ku të urtit gatuajnë, punojnë, fshinë e pastrojnë gjatë gjithë ditës e të vështirët marrin tallin natën për të dhënë më pas talljen.

Kosova në pesë vite ka shtrembëruar mjeshtërisht gjithë simpatinë ndërkombëtare, ka stagnuar në çdo integrim evropian, ka prodhuar skandale mbi skandale e ka përfunduar me një status-quo të ecjes ekonomike duke mos prekur as për së afërmi nevojat më bazike të mirëqenies e kualitetit të jetesës kosovare. E sa për të mos mjaftuar kjo, Kosova në këto vite ka dëshmuar edhe mungesën e plotë të reagueshmërisë qytetare ndaj çdo marrie e çdo të zeze që mbinë sa andej e sa këndej. E kam thënë dikur se guximi ndonjëherë e kapërcen një gjeneratë të tërë njerëzish; ata thjesht ndihen të paobliguar për të mbrojtur një copë dinjiteti. Kjo gjeneratë e sodit ka më së paku përgjegjësi e guxim për të bërë ndryshe. Fajtorë si të akuzuar!

E në rrethana si këto, përtej montimeve të flamurit, të himnit, fusnotës e deri tek montimi i Presidentes, pra në rrethana kur sillen me ne si në kohë të Ali Bungut, mos dalja zot i vetës na sjell në situata kur në kronikat e lajmeve kryesore, gjashtë-shtatë lajmet e para ende janë rreth temave të sigurisë, Veriut, Serbisë e shtetësisë kosovare – njëjtë sikurse pesë vite më parë. Shto kësaj edhe skandalet benhillo-hiçkokiane, çirkuzet parlamentare, zaptimet, rrënimet, qeshjet, zgerdhirjet, padituritë, hajnitë, krimet, mafitë e deri tek çoroditjet e përditshme dhe ke një fotografi të përafërt të Kosovës në pak vite. Këtë fotografi definitivisht nuk e kishim pritur më 17 Shkurt 2008.

***

Meqenëse e thërras vetën si ekonomist, them se këtë përmbledhje do ta bëj vetëm për ekonomi. Kam përshtypjen se bashkë-kolumnistët tjerë të kësaj gazete do ti prekin mjeshtërisht kujtimet e jetës sonë politike e qytetarë në pesë vitet e shkuara. Kanë mjaft për të thënë.

E sikur të peshoja ecjen tonë ekonomike në gjysmë dekade, pra sikur ti ndaja pluset në njërën anë e minuset në tjetrën, them se peshorja do të dukej pak a shumë kështu. Në anën e pluseve, integrimet ekonomike në institucionet financiare ndërkombëtare, në rend të parë në Bankën Botërore, Fondin Monetar e Bankën Evropiane janë padyshim ecjet më domethënëse në këtë periudhë. E para sepse me anëtarësime të tilla neve na u hapën dyert për potenciale përfituese goxha mbresëlënëse (tjetër muhabet se sa ditëm, sa dimë e sa do të dimë ti shfrytëzojmë at), dhe e dyta, sepse për kohën e anëtarësimit tonë në to, ishte esenciale pjesëmarrja jonë si shtet. Në terma strikt ekonomik, pozitive gjatë kësaj kohe gjithashtu është edhe rritja e buxhetit nëpër vite si dhe ulja e suficiteve buxhetore. Kujtoj se asokohe Kosovës i tepronin në Ministrinë e Infrastrukturës nga 300 milionë në vit; në kohë kur nevoja kishte më shumë se 300 milionë (prapë, tjetër muhabet që sot kemi kaluar në ekstremin tjetër të shpenzimit). Ulja e tatimit në profit nga 20 në 10% po ashtu bën një hap që merr pluse, sic bën edhe heqja e disa procedurave burokratike në regjistrimin dhe operimin e bizneseve; por me kaq kam përshtypjen se përfundon ndonjë politikë e hajrit ekonomike në gjithë këto vite.

Në anën tjetër të peshores, pra tek minuset, rëndesa është alarmante. E para, të gjithë treguesit makroekonomikë kanë shënuar o stagnim o rëndesë. Kur flas për treguesit makroekonomik e kam fjalën për papunësinë, inflacionin dhe deficitin tregtar. Në këto pesë vite, papunësia vazhdon të mbetet në kufijtë e rekordeve të ulëta, diku në 40-45% varësisht nga percepcioni i bazuar në fakte e jo iluzione (se përndryshe na del më mirë se Spanja). Inflacioni në anën tjetër ka shënuar rritje të vazhdueshme në kaq pak kohë. Që nga shpallja e pavarësisë kosovarët kanë përjetuar rritje të çmimeve në nivel prej plot 30%; pra çdokush me të ardhura konstante në këtë periudhë është varfëruar për afërsisht një të tretën e pasurisë. Mjafton të krahasosh çmimet e produkteve bazike për të parë qartazi ngecjen e rëndesën e vazhdueshme mbi familjet kosovare. Kujtoj se në ditën e pavarësisë një bukë kushtonte 20 cent - sot kushton 35; një litër vaj kushtonte 1 euro, sot 1.80; një kilogram sheqer kushtonte 50 cent, sot plot 85; një litër naftë kushtonte 80 cent sot mbi 1.30; një kilogram mish kushtonte 4.50 cent, sot plot 6.20 cent; dhe së fundi një kilovat energji elektrike kushtonte 4 cent, sot plot 6.5 cent. E treta, deficiti tregtar ka vazhduar të rëndohet. Deri sa në ditën e pavarësisë Kosova importonte diku rreth 1.9 miliardë euro, sot importon mbi 2.5 miliardë, përderisa eksportet janë rrritur simbolikisht nga 200 në 300 milionë euro. Pra në pesë vite ekzistencë ne kemi rritur varshmërinë ekonomike në produkte të importuara për plot gjysmë miliardi në vjet – e ky ritëm është në vazhdim.

Tashti, nivelet dhe trendet e treguesve makroekonomikë si papunësia, inflacioni e deficiti tregtarë janë vetëm pasoja të një politikëbërje nëpër këto vite. Pra në numra si këto njeriu gjen dhe vlerëson lehtësisht se sa adekuate, sa të efektshme dhe sa të mençura kanë qenë politikat ekonomike në vend nëpër kohë. Nëse dikush mburret me stagnim të papunësisë, inflacion 30%, e deficit tregtar në hiper-rritje, them se ka problem serioz me konceptet më bazike dhe qëllimet më elementare të ekonomibërjes.

***

Arsyeja e parë dhe e vetmja se pse Kosova nuk ka zgjidhur problemin e papunësisë, inflacionit e deficitit tregtar në këto pesë vite është se Qeveritë e saja asnjëherë nuk kanë besuar në sektorin privat. Të njëjtat sektorin privat e kanë parë vetëm si një lopë që qet qumësht. Përderisa sektori privat shihet si burim i mbushjes së buxhetit, korrupsionit e rrjedhimisht pasurimit të shpejtë politik në vend, nuk ka se si dhe nuk mundet se si të prodhojë rezultate ekonomike; diçka si për shembull krijimi i vendeve të reja të punës (së paku një vend për një ndërmarrje çdo vit) dhe ulja e papunësisë në 20% në më pak se pesë vite, apo diçka si për shembull krijimi i vlerës e produkteve dhe stagnim të çmimeve, apo dhe diçka si zëvendësimi i importit me prodhim të brendshëm dhe kështu reduktimi i hendekut tregtar.

E kjo lloj qasje na sjell tek korrupsioni, sëmundja më prezente ekonomike në vend. Nëse asgjë tjetër në këto vite korrupsioni ka shënuar rritjen më të madhe të parë ndonjëherë. Ndoshta për shkak se krahasuar me pesë vite më parë Kosova ka në buxhetin e saj më tepër para, apo ndoshta se ndërrimi i skenës politike në vend vazhdimisht kërkon edhe pasurimin e tyre të shpejtë; gjithsesi për të dy arsyet përdhunimi kaq i egër i parasë publike përveç se ka shkatërruar konkurrueshmërinë e brendshme (nëpërmjet konkurrencës jo të drejtë) dhe kështu ka shkatërruar edhe sektorin privat e më pas edhe ato tri problemet tona makroekonomike, përveç pra se ka bërë gjithë këto korrupsioni ka dhënë edhe një sinjal tmerrues në imazhin e Kosovës botërisht. Prandaj tani kur i mbushim pesë vite shtet, them se e kemi shumë të vështirë të gjejmë vetëm një, kujdes jo dy, por vetëm një investitor me renome botërore në Kosovë. E kemi katandisur aq keq imazhin tonë ekonomik sa që nga gjithë ajo simpati, përkushtim e vëmendje që patëm në kohën e pavarësisë , konferencës së donatorëve, imazhit mediatik e më gjërë, ne kemi mbetur me tituj gazetash botërore që shohin vendin tonë si tmerrin e fundit evropian. Sa e dhimbshme.

E kur jemi tek menaxhimi ekonomik, them se po aq të paaftë në këto vite kemi qenë edhe në menaxhimin e ndërmarrjeve publike, pasurisë së fundit të patransformuar. E para, në vend të vlerësimit të tyre ne kemi krijuar zhvlerësim. Nëse PTK është vlerësuar pesë vite më parë mbi 700 milionë, sot nuk i bën dot as 300. Nëse KEK pesë vite më parë ka tërhequr investitorë evropian sot tërheqë disa amatorë indian. E dyta, në vend të pavarësimit të tyre ne i kemi shndërruar këto ndërmarrje në vende “rahatimi të dajve që kanë mbetur keq”. Mbipunësimi, pagat e lluksit e bonuset e paarsyeshme për militantë partiak kanë treguar në miniaturë edhe derexhën e menaxhimit publik kosovar – që përndryshe duhet ndërprerë sa më shpejtë. Menaxhimin buxhetor në stilin e kontabilitetit të një trafike as që po e diskutoj; do të më duhej e gjithë hapësira e kësaj gazete.

E kur jemi tek militantizmi partiak, zaptimi institucional i elementeve ekonomike të Kosovës, i derivuar kryesisht nga një zaptim politik gjithandej, nga edukimi, shëndetësia, policia, mediat, gjykatat e deri tek agjencionet e bordet e pavarura, vazhdon të bllokojë çfarëdo ecje ekonomike. Pra në vend se të kemi gjykata të pavarura që do të kishin një lloj përgjigje refuzuese ndaj anomalive ekonomike, në vend se me po këto gjykata ti garantojëm investitorët e huaj për siguri në vend të haraçit, në vend se me këto gjykata të zvoglojmë koston e iniciativës private, ne kemi bërë mu të kundërtën. Pse? Sepse përderisa prioritet mbetet rhatimi i vetës e familjes, përderisa ky rahatim kërkon pare, përderisa këto pare vijnë nga taksat, përderisa këto taksa vijnë nga sektori privat – është e pamundur të krijohet punë, vlerë, stabilitet e prosperitet.

Në fund fare, në këto pesë vite ne mbesin me një situatë ku politikanët tanë tallen me disa numra që nuk thonë asgjë. Dicka për shembull si rritja ekonomike simbolike, që na qenka ma e mirë në rajon, pa e kuptuar se rritja ekonomike nuk është zhvillim ekonomik – se ajo mund të jetë rritje e pasurisë së një grupi të vogël individësh. Njëtrajtësisht ne tallemi me mburrjet se gjithçka po shkon sipas një plani power-point hajgare, se ecja jonë është lakmitare dhe se natyrisht, për gjithë këtë është meritore angazhimi i Qeverisë. Madje po të shikosh me kujdes deklarimet e vazhdueshme politike në vend e kupton se ma e rëndësishme për promovuesit e tillë është theksimi se ata po punojnë se sa interpretimi real i gjendjes ekonomike. Thonë se puna që shihet kallauz nuk do.

Në fund fare, them se Kosova ka nevojë për një ndërrim radikal të paradigmës ekonomike. Në vend të talljes e marrjes me glorifikime të paqena them se është e udhës të kuptohet fillimisht gjendja e rëndë, e nga ku njeriu vazhdon me ecje e gjetje alternativash – përndryshe është e kotë diskutimi në mungesë diagnoze. Këto ecje e alternativa nënkuptojnë forcimin e gjykatave, ndaljen e egove korruptive, dënimin e keqbërësve, trajtimin favorizues të vendorëve, lëvizjen me politika fiskale, shuarjen e burokracisë, zhbërjen e strukturave zaptuese e dhënien e frymës. Pak a shumë gjeniale, por ja që në pesë vite përpjekje ne ende jemi në vitin zero. E Kosova përderisa vazhdon të mbesë në vitin zero e ka vështirë të gjejë qetësinë e me këtë dhe rutininë e qetësisë familjare.






No comments: