Letra nga limbo
KOHA DITORE, 23 DHJETOR 2016
Mbi kontratat që do të dërmojnë Kosovën keq
-1-
Në lojën “cic-mic”, mbërrihet një pozitë që, për aq sa kujtoj
unë, i thonë “shul e vek”. Lojtari i vënë në pozitë të tillë, do të poentohet
me humbje në secilën lëvizje të kundërshtarit të tij. Në të dyja anët e gurëve
të renditur, i zëni në “shul e vek” humbë. Humbë keq.
Në “shul e vek” është vënë, dhe do të vihet për një kohë
të mirë, Kosova. Kontratat që po shpërthejnë me skandale arbitrazhi e dënime
multimilionëshe, janë të tipit të tillë.
Skema është e thjeshtë. Shteti, nëpërmjet ndërmarrjeve e
institucioneve publike, bën kontrata me biznese që i zgjedhë vet. Kontratat, e
përzgjedhura, në formën më të thjeshtë të mundshme, janë disfavorizuese për
vendin, favorizuese për të kontraktuarin. Janë me parashikime të fitimit multimilionësh
fare lehtë. Po u respektua kontrata, përfituesi i tyre është i garantuar. Para
e lehtë. Kësaj i thonë “shul”.
Këto kontrata, më pas, shteti i shkelë vet. Bizneset e
zgjedhura, ndërsa, dërgojnë shtetin në gjyq. Marrin dëmshpërblim milionësh si
përfundim. Kësaj i thonë “vek”. Në të dyja anët, në secilin zgjedhje të
mundshme, milionat janë të transferuara lehtë.
Kështu, paratë e shtetit, me miliona e miliona pra,
nëpërmjet rrugëve krejtësisht ligjore kalojnë tek privatët si në hiçgjë. Këtë
herë, në këso skeme pra, 30 milionë euro para publike kaluan në llogari private.
Dënimet e arbitrazhit janë forma të sofistikuara të
legalizimit të korrupsionit. Janë përdorur nga oligarkët në plot shtete të ish
Bllokut Sovjetik. Po përdoren edhe sot në Kosovë. Janë përdorur me të
madhe në Rusi, janë përdorur në Moldavi. Janë përdorur në Ukrainë, Gjeorgji,
Republikat e “staneve” – Kazakistan, Kyrgystan; Armeni e Azerbajxhan. Kanë
nisur së fundmi të aplikohen dhe në Shqipëri; në skandalet e hidrocentraleve
atje, e skanerëve dogonorë.
-2-
Rasti i PTK-së është një. Në rastin e PTK-së, ndërmarrje
e udhëhequr në vazhdimësi nga individë të devotshëm e anëtarë të PDK-së, kontratat
janë vendosur nga urdhrat e partisë. Menaxheri i ndërtimit të kontratës, ka qenë
i partisë. Menaxheri i shkëputjes së kontratës, ka qenë i partisë. Menaxheri i
dorëzimit para arbitrazhit, është i partisë. Paratë, në fund të ditës, do të
jenë të partisë. Pazar i pastër dhe i thjeshtë.
Por PTK nuk ka veç një rast. Rasti tjetër, dhe më i madh,
na pret në derë. I thonë “Axos”. Kujtoni marrëveshjen për shitjen e PTK-së në
vlerën hajgare prej 276 milionë euro. Vlera, ishte, në rastin më të lehtë,
kthim i investimeve për 3-4 vjet. Nënshkrimi i shitjes për 276 milionë euro
ishte kontratë favorizuese. Po u ekzekutua një kontratë e tillë, biznesi i përzgjedhur
(për rekord, ishte fondacion fantom), do të merrte për lirë një ndërmarrje që
kthen profitin për vetëm 3 a 4 vjet punë. Kontrata e nënshkruar, nuk ishte
ekzekutuar. Mosekzekutimi i kësaj kontrate ka bërë që “Axos” të ngre padi; pra
të kaojë në anën tjetër të fitimit. Po u realizua padia, do të merr nga 50 deri
në 100 milionë euro fitim, të pastër. Sërish, një skemë e njëjtë, e ekzekutuar
me ide e hapa të njëjtë. Akterë të njëjtë, fitues të njëjtë; humbës të ndryshëm
– qytetarët e Republikës.
-3-
Sofistikimi i korrupsionit është duke ndodhur. Klasikja e
marrjes së 10% fitim mbi tender ka evoluar në forma të ndryshme korruptive;
shumë më të avancuara. Më 10% është pazar jo atraktiv. Sepse kërkon shumë
ekspozim, shumë risk, pak përfitim. Përfitimet e sofistikuara kanë kaluar në
ndryshime ligjore e urdhëresa administrative që japin monopole veprimesh e përfitimesh
me kontrata që s’lejojnë ndryshim. Merreni për shembull rastin e homologimit. Një
monopol i garantuar që s’guxon të ndryshohet. Po u ndryshua, dënimi qindra milionësh
– pa arbitrazh – me paraparje të kontratës pra, është i garantuar. Dy vjet më
parë, qeverisja e re kishte provuar të ndryshojë një vendim të tillë. Ndryshimi
ishte ndërprerë pikërisht nga dëmi që priste vendin pas ndërprerjes.
Dhe në momentin e tanishëm, tash që komunikojmë për skema
si këto, plot e përplot të tjera janë duke u ekzekutuar, për të dhënë rendiment
korruptiv vite nga sot. Në rrethana të tilla, janë dy alternativa. E para, që
vendi të dorëzohet; që secili gjenerim financiar i tij të kapet e peshkohet nga
partia. Herë nëpërmjet tenderëve e herë nëpërmjet skemave që bëhen më të
sofistikuara secilën ditë. Do të mbërrijmë shpejtë – poqëse s’kemi mbërri ende –
në skema të “Panama Papers”,
E dyta, që të godasim fort pjesëmarrësit në to. Që nënshkruesit
e kontratave, mbikëqyrësit e tyre, të mbahen individualisht e penalisht përgjegjës
për korrupsion. Në kornizën ligjore të tanishme, atë të menaxhimit të ndërmarrjeve
publike, bordet e ndërmarrjeve janë vënë në mirëbesim. Pra, nga ta, s’pritet përgjegjësi
ligjore sepse s’ka targete e synime të vëna për ekzekutim. Kjo duhet të
ndryshojë. Që menaxhuesit e tyre të jenë dhe përgjegjës me përgjegjësi të
pakufizuara mbi ndërmarrjet që udhëheqin. Që pasuria e tyre, koha e lirë e
tyre, të transformohet në larje të dënimit. Le të ndodhë më pas një humbje
multimilionëshe po që kanë llogari. Le të shohim më pas sa individë do të dalin
përpara për menaxhim partiak të publikes.
Shteti, ndërsa, po që pat shtet e po qe i tillë pak,
duhet t’i shpallë “public enemies” secilin përfitues të skemave si këto. Të ndërpresë
bashkëpunimin me ta, të urdhërojë sanksione ndaj tyre. Të jetë aktiv, proaktiv,
në parandalimin e secilit peshkues financiar të vendit më të varfër në Evropë.
Do të habitemi se sa pak të tillë peshkues do të mbesin në vend. Në fund të ditës,
ka shumë më shumë biznese që duan rregull se sa lidhje favoresh.
Për të bërë një gjë e tillë na duhet vullnet. Vullnet
politik që jep guxim, jep shembull e jep mbështetje. Guxim para kapësve,
shembull para qytetarëve e mbështetje para prokurorisë që mbetet në gjumë ende.
No comments:
Post a Comment