Letra nga limbo
KOHA DITORE, 18 NËNTOR 2016
Një vështrim në konstruktin dialogues Kosovë-Serbi
-1-
Arrestimet e vazhdueshme të qytetarëve të Kosovës në
Serbi; gjuha ofenduese në rritje ndaj palës tjetër, përplasjet e vizitave me e
pa leje, si dhe gjithë lobimet e egra jashtë, janë dëshmi e mjaftueshme se
dialogu Prishtinë-Beograd as nuk po funksionon, e as që po i afron dy vendet
pjesëmarrëse në të. Ç’është e vërteta, dialogu ka arritur deri më tani t’i
afrojë vetëm liderët e dy qeverive përkatëse drejt kryeqendrave Evropiane; por
vendet e tyre, qytetarët e tyre vazhdojnë të marrin trajtim disproporcionalisht
më pak efiçent; matur me kohën dhe energjinë e investuar në dialog.
Është e natyrshme që vendet të flasin në mes vete. Është
plotësisht e natyrshme që dialogu të zhvillohet në mes të dy kundërshtarëve. Në
të vërtetë, dialogu ka kuptim pikërisht kur zhvillohet në mes të kundërshtarëve.
Në një regjion të sotshëm, mbi të gjitha, do të vlerësohet gatishmëria për të
biseduar para gatishmërisë për të mos dëgjuar palën tjetër. Por ama, një dialog
që zhvillohet brenda premisave të paqarta e shtyllave të dobëta, nuk ka për të
dhënë rezultate; siç, argumentoj unë, s’po jep ky i tanishmi.
Në këtë shkrim, do të provoj të rendisë disa shtylla dialoguese që duhet përmirësuar për të përmirësuar dialogun në fjalë. Shtyllat janë përmbledhje të qëndrimeve e mendimeve që i kam shpalosur më parë në këtë kolumne.
-2-
E para, dhe më e rëndësishmja, e vërteta e dialogut, siç
shihet në sy të bashkësisë ndërkombëtare, duhet të dalë në pah sa më parë. Pra,
kjo e vërtetë duhet të definojë se a bëhet fjalë për dialog të Serbisë “për
Kosovën” apo për dialog të Serbisë “me Kosovën”.
Deri më tani, nuk ka pasur një qartësim të tillë; as në qëndrimet
publike të ndërmjetësuesve dhe qeverive respektive, por as në përmbajtjen e temave të diskutuara. Në qëndrimet publiket është
përdorur qëndrimi zyrtar i BE-së që nuk prejudikon statusin final të Kosovës;
dhe ky mosprejudikim lë derën hapur të të diskutuar edhe “me” por edhe “për”
Kosovën. Në përmbajtjen e temave, ndërsa, nuk ka pasur ndonjë filtrim. Për
shembull, marrëveshja për targat e automjeteve në mes të Kosovës dhe Serbisë do
të bënte pjesë në dialogut “me Kosovën”. Por marrëveshja tjetër për kod
telefonik, për interkoneksion energjetik, e për pasuritë e ngjashme të Kosovës,
bëjnë pjesë në dialogje “për Kosovën”.
Dhe në marrëveshje të tilla lind dhe problemi ynë. Po qese
është dialog “për Kosovën”, për rregullimin ekstra-kushtetues të Republikës së
Kosovës, atëherë pozicioni ynë dialogues duhet të rimodelohet – rimodelim që në
esencë kërkon refuzim. Sepse, dialog përtej Pakos së Ahtisaarit, do të thotë
prishje e balancës kushtetuese që edhe pa rëndesa të tjera, ashtu kështu mezi
po funksionon. Mos të harrojmë, Pakoja e Ahtisaarit nuk është pozicion startues
i popullit të Kosovës. Pakoja e Ahtisaarit është pozicion i negociuar i Kosovës;
pozicion përfundimtarë pra.
Po qese është dialog “me Kosovën” e jo “për Kosovën”, atëherë
trajtimi ndërkombëtarë duhet të bëjë të qartë dy premisa bazë, e që në princip
shkojnë në vijë me qëndrimet politike të shteteve përkatëse që ndërmjetësojnë
sot. E para, se në fund të rrugës, njohja reciproke është e domosdoshme. Ta dinë
palët pra çfarë i pret në fund. Dhe e dyta, se negocimi për përmirësimin e
jetesës së minoritetit serb në Kosovë nuk guxon të kapërcejë rendin kushtetues
të Kosovës – i cili, megjithatë garanton më shumë se secili shtet tjetër
Evropian të drejta minoritare.
Marrëveshja për Asociacionin e Komunave me Shumicë Serbe,
e ndërmjetësuar dhe shtyrë nga ndërkombëtarët, ka shkelur këtë premisë. Si në
asnjë rast tjetër më parë, Gjykata Kushtetuese e Kosovës ka vlerësuar draftin e
nënshkruar në plot 23 pika si në shpërputhje të plotë e të pjesshme me
Kushtetutën e frymën Kushtetuese të Kosovës – dhe me rrezikshmërinë e
funksionimit të shtetit të Kosovës. Pra, elemente e dokumente kundërkushtetuese
po prodhohen nga një dialog i tillë. Kjo bën dialogun të duket, ndoshta dhe siç
është si dialog “për Kosovën”.
-3-
E dyta, po aq e rëndësishme, dialogu po bëhet zëvendësues
i nevojave për reforma ekonomike e demokratike në të dyja vendet pjesëmarrëse në
të. Shihni për pak trendin e indikatorëve reformues përgjatë gjithë kohës së
zhvillimit të dialogut në mes të dy vendeve. Pjesa më e madhe e tyre kanë shënuar ose
regres ose status quo. Të gjitha, megjithatë, po amnistohen me pjesëmarrje në
dialog.
Sot, fatkeqësisht, për bashkësinë ndërkombëtare mjafton
që të jesh pro dialogut, për t’u parë si partner e për t’i pasur rrjedhimisht
duart e lira në politikën e brendshme. Duart e lira në punët e brendshme ndërsa,
po prodhojnë në vazhdimësi kapje,
korrupsion, e pabarazi.
Ky zëvendësim i nevojës për reformë me nevojë për dialog,
pra vënia e dialogut para reformës, po krijon edhe një tipar të ri të klasës
politike në vend, tipar që kërkon pikërisht këtë zëvendësim. Dhe elitat
politike këndej, por edhe në Serbi, kanë kuptuar lehtë këtë pazar mbështetës. Kanë
kuptuar se vlerë e tyre jashtë nuk është numri i rasteve të gjykimeve të
profileve të larta korruptive, as pavarësia e liria institucionale në vend.
Vlerë e tyre jashtë është numri i takimeve që bëjnë ndërmjet veti për dialog;
ani pse, pjesa më e madhe e po të njëjtave takime nuk ka rezultuar me ndryshim
substancial për qytetarët e vet.
Mos të harrojmë, për aq sa përmirësojnë jetën e qytetarëve
marrëveshjet eventuale, për aq rëndohet ajo nga papunësia, varfëria, ikja
masive e kosovarëve nëpër Evropë – produkt i një tolerance kundrejt një shablloni
pjesëmarrës. Prandaj është imperative që të dy proceset të ndahen mirë.
-4-
E treta, dialogu Kosovë-Serbi nuk mund të funksionojë po
nuk pat një Serbi evropiane. Një Serbi që regjioni e komuniteti ndërkombëtar
fatkeqësisht nuk po e kërkon më, sikurse bënte dikur.
Një Serbi evropiane do të ngrihej mbi të bërat e veta, do
të merrte përgjegjësi. Një Serbi Evropiane do të pranonte realitetin e ri në
Ballkan, siç kanë bërë të gjithë fqinjët tanë e të gjithë akterët relevant ndërkombëtarë.
Kjo Serbi, po qe evropiane pra, do të pranonte dialogimin
e çështjeve që njëmend do të përmirësonin jetën e qytetarëve, shqiptarë e serb pa
dallim. Dhe a e dini cilat çështje do të përmirësonin jetën e qytetarëve këndej?
Kërkim falja për fillim. Kërkim falja e një Serbie evropiane që pranon përgjegjësinë
e trashëgimisë së politikës së saj. Kërkim falja do të relaksonte dhe
relacionet ndër-etnike në Kosovë.
Jeta e qytetarëve do të përmirësohej sikur dy palët të
flisnin për 1700 të zhdukur nga Kosova. Të tregohet njëherë vullnet i mirë ndaj
të vdekurve për të marrë respektin e të gjallëve. Të flitet e dialogohet edhe për
gjetjen e trupave serb të zhdukur në Kosovë. Pse mos të sillemi njerëzisht njëherë.
Jeta e qytetarëve do të përmirësohej edhe me kthimin e pensioneve të vjedhura,
plaçkës së marë e dëmeve të bëra. Pajtimi s’mund të ketë tjetër kuptim.
Pajtimi nuk do të bëhet me agresionin e vazhdueshëm të
Serbisë ndaj ecjes ndërkombëtare të Kosovës, sikurse fushata e turpshme për UNESCO,
krahasimi ynë me ISIS, apo paditë për anëtarësim në FIFA. Pajtimi s’mund të
ndodhë as me minimin e stabilitetit politik që Qeveria e Serbisë po bën nëpërmjet
Lista Srpskas. Në të vërtetë, përdorimi i serbëve lokal për të prekur e
provokuar secilën çështje shtetërore, nga Trepça e deri te formimi ushtrisë, po distancon dhe tensionon edhe më tej
relacionet ndëretnike në Kosovë. Ato s’kanë qenë kurrë më të tendosura se sa
sot.
-5-
Kështu, pra, një dialog i dizajnuar për fqinjësi të mirë është
shndërruar në dialog që (një) vë pikëpyetje mbi statusin politik të Kosovës;
(dy) zëvendëson domosdoshmërinë për reforma; dhe (tre) rritë tensionet në mes të
dy vendeve por edhe në mes të dy etnive që jetojnë në një vend. Ka diçka që nuk
shkon pra me këtë strukturim.
Për t’i dhënë përgjigje të parës, pra pikëpyetjes së
statusit politik të Kosovës, palës sonë, i duhet sot unitet. Mos të harrojmë, çështjet
politike me Serbinë janë arritur gjithmonë me një unitet të brendshëm politik.
Secili presion që mund të vijë nga jashtë, duhet të përballet me një zë të vetëm
– të përbashkët – nga Kosova. Uniteti politik kosovar do t’i jepte shtetit tonë
më shumë siguri. Marrëveshja pra për shtyllat kryesore të ecjes sonë politike është
e domosdoshme.
Për të dytën, pra zëvendësimin e dialogut me reforma, na
duhet një këndellje e ndërmjetësuesve dhe kthim i procesit në kah të kundërt.
Është shumë më e lehtë që negociatat të zhvillohen në mes të dy qeverive që
kanë ndjekur reforma politike, ekonomike
e demokratike, se sa të atyre që jetojnë në status-quo. Në fund të
ditës, pjesëmarrja për sy e faqe kundrejt një regresi shoqëror do të prodhojë
veç migrim, varfëri e tension ndër-etnik. Nuk zgjidhet asgjë.
Për të tretën, ka veç një zgjidhje. Presion ndërkombëtar për një Serbi evropiane do të prodhojë një komunitet serb në Kosovë që vendos të bëhet pjesë e jetës në Prishtinë e pjesë e jetës në shtetin e tyre Kosovë. Ky komunitet ka të drejta të mjaftueshme, si asnjë komunitet tjetër minoritar në Evropë, për të avancuar pozicionin e tyre në një shoqëri multietnike. Bërja krah e nxitjes së tensioneve në vend të bërjes krah për bashkëjetesë në një Kosovë të pavarur, mund të jetë e kushtueshme për ta.
No comments:
Post a Comment