Monday 29 October 2012

PTK, KY TREGIM I BUKUR (2)



Letra nga limbo
KOHA DITORE, 29 TETOR 2012

Nëse qeveria bash ka nevojë qysh sot për 300 milionë euro, më llogari ka të marr një kredi me çfarëdo norme interesi, kredi e cila më pas do të paguhej nga dividenta në rritje e PTK-së, e në fund të kredisë 5 vjeçare vendi mbetet edhe me 300 milionë edhe me aset.


1200 euro paga mesatare

Viti 2010 është vit kur PTK shënon kontributin më të ulët buxhetor, me vetëm 37 milionë euro, 12 milionë më pak se në vitin 2009, 43 milionë më pak se sa në vitin 2008 e plot 60 milionë më pak se sa në vitin 2007. Pra bëhet fjalë për prekjen e pikës më të ulët kontribuuese, atë fundin e trendit ‘U’. Një rënie kaq masive ishte shkaktuar domosdo nga ata 700 punëtorë shtesë brenda një viti (dhe 200 të tjerë në vitin vijues), por, për habinë më të madhe rënia e kontributit në vitin 2010 ishte shkaktuar edhe nga një faktor tjetër i turpshëm.

Në vitin e zgjedhjeve, të dhënë si duket pas hallakamës zgjedhore, pak kush ka vërejtur se PTK kishte rritur pagat e punëtorëve për plot 7 milionë euro në total. Në fjalë tjera, derisa në vitin 2009 paga mesatare ishte 1000 euro, në vitin vijues 2010 ajo arrinte në plot 1150 euro. Lërë që menaxhimit politik nuk i kishte mjaftuar zaptimi i asetit me militantë partiakë, por se të njëjtëve u ishin rritur pagat për plot 7 milionë euro; madje në kohë kur aseti po nën-performonte dukshëm e po humbiste me të madhe. Këto 7 milionë euro vetëm në vitin 2010, e 14 milionë të tjera për 700 punëtorë (nga 1000 euro pagë mesatare për 2009 e 2010),  në vend se të përfundonin si dividendë në buxhetin e shtetit po përfundonin në xhepat privat. Nga një llogaritje e tillë i bie se humbjet vjetore nga një mbipunësim militant e partiak janë plot 25 milionë euro (përfshirë dhe benefitet e kostot jashtë pagave). Pra Kosova që nga viti 2008 ka humbur plot 100 milionë euro si paga nga uzurpimi i asetit publik. Dhe këto janë vetëm kosto direkte. Paramendoni humbjet tjera milionëshe nga mungesa e menaxhimit efikas e hiper-prezencës së korrupsionit.

Lajmi i keq është se rritja e pagave ka vazhduar edhe në 2011, madje në bazë të raportit financiar paga mesatare në PTK sot është plot 1200 euro. Me një pagë të turpshme si kjo,  Kosova ka sot një ndërmarrje publike me të punësuar që marrin pagë 7 herë më të lartë se sa paga minimale (170 euro) e gati 5 herë më të lartë se paga mesatare (260 euro). Të harrojmë që kemi ndërmarrje me korrupsion, të harrojmë që kemi ndërmarrje me nepotizëm, të harrojmë që kemi ndërmarrje me mbipunësim, pra të harrojmë që gjithë këto i bëjnë vendit dëme financiare enorme, ne kemi dhe të punësuar në ndërmarrje publike që kompensohen disproporcionalisht më shumë se sa kosovarët tjerë. E tash paramendoni sa e përbashkët është sot prona publike në Kosovë!


1 zgjidhje

Në vitin 2011, përkundër keqpërdorimeve brutale në aset, PTK shënon rritje të të ardhurave për plot 10 milionë euro; nga 154 milionë në vitin 2010, në 164 milionë në vitin 2011. Me një rritje të tillë kontributi në buxhet rritet nga 37 milionë në plot 51 milionë euro; pra bëhet fjalë për një kontribut jo vetëm më të madh se viti paraprak 2010, por edhe më i lartë se sa viti 2009. Këtë javë, në një kumtesë të Bordit të PTK-së, u bë e ditur se aseti gjatë nëntë muajve të deritanishëm kishte realizuar fitim neto për 11% më të lartë se sa viti 2011. Me këtë rritje aseti kompleton trendin ‘U’ duke ju afruar dukshëm performancës së vitit 2008.

Thënë këtë është e qartë se shkatërrimi i PTK-së është pothuajse i pamundur për vet pozicionin që ky aset ka sot në treg. Derisa shkatërrimi të jetë i pamundur, i pamundur megjithatë nuk është zhvlerësimi, qoftë nëpërmjet pagave për militantë, qoftë nëpërmjet aferave korruptive, qoftë nëpërmjet anomalive tjera menaxhuese e politike e qoftë nëpërmjet një privatizimi të pa kohë e të pamatur mirë. Pra përkundër gjithë shalimit të turpshëm, PTK thjeshtë është një pulë që bën ve të arta. Kujdesi për këtë pulë do të thoshte shumë më tepër ve të arta. E nëse PTK është në trend rritës përkundër gjithë mallverzimeve, atëherë njeriu me mendje minimalisht të shëndoshë konkludon se shitja e përfolur për 300 milionë, e ndonjëherë dhe për më pak, është thjeshtë hajni tipike sidomos kur këta 300 milionë mund të realizohen në më pak se 5 vite.

Nëse qeveria bash ka nevojë qysh sot për 300 milionë euro, më llogari ka të marr një kredi me çfarëdo norme interesi, kredi e cila më pas do të paguhej nga dividenta e PTK-së, e në fund të kredisë 5 vjeçare mbet edhe me 300 milionë edhe me aset. Nëse nuk ka nevojë për 300 milionë në grup, e tëra çfarë duhet të bëjë është të pranoj marrjen e dividentës vit për vit për më pak se pesë vite dhe në fund të mbesë dhe me 300 milionë dhe me aset. Shitja e menjëhershme siç pretendohet sot është më tepër mendim që na jep ndoshta 300 milionë por na lë pa aset.

Për të përmbyllur çështjen e privatizimit të PTK-së me vlerën e  asetit, pra nëse dikush dikur mendon ta rrisë vlerën para se ta shesë asetin, hapi i parë që do bënte është vlerësimi i shpenzimit të pagave. Kështu kishte bërë dhe David Cameroon në gjashtë muajt e parë të qeverisjes së tij me administratën publike në Britani. Kryeministrit britanez kishte zvogëluar mbi 20% të administratës publike e cila për dallim prej Kosovës,nuk kishte elemente nepotizmi e korrupsioni, por thjeshtë mbipunësimi të panevojshëm. Në rastin tonë, reduktimi i faturës së të mbipunësuarve do të thotë më tepër fitim për PTK-në.

Natyrisht se PTK ka nevojë për punëtorë, pa ta asnjë lloj fitimi nuk do të ishte i mundur, por jo për të punësuar fantazmë e militantë. Ka vetëm dy alternativa këtu: ose të vlerësohen e largohen nga puna të gjithë të panevojshmit aty, ose të mbahen të njëjtit por të reduktohet fatura e pagave. Pra nëse punëtorët e PTK-së, sindikatat e ku ta di unë, kërkojnë të drejtën e mirëfilltë të punëtorëve mund të zgjedhin ja largimin nga puna të mbi 1000 punëtorëve, ja mbajtjen e të gjithëve por reduktimin e pagave në tërësi (përafërsisht përgjysmimin); unë parapëlqej largimin në vend të shpërndarjes së kostos. Në çdo situatë, PTK do të kursente rreth 25 milionë euro në vit nga pagat e mbi-dhëna e nga shpenzimet tjera (udhëtim, zyre e shpenzime operacionale). Me një vullnet pak më të fuqishëm apolitik, reduktimi i korrupsionit, efiçenca në menaxhim e rritja e investimeve do të thoshte se PTK lehtësisht mund të arrijë një fitim e kontribut gati si në vitin 2007. Pra e tëra çfarë ne duhet të kërkojmë është kthimi i performancës së asetit si në vitin 2007. E kemi bërë një herë, mund ta bëjmë prap; sidomos kur të hyrat e asetit rriten në atë drejtim. E tëra çfarë duhet bërë është ti kthejmë shpenzimet në të njëjtin nivel.

E kur ne kthejmë një aset që performon si në vitin 2007 dhe potencialisht këtë kthim e bëjmë për jo më shumë se 4 vite, në vitin 2016 përveç që kemi marrë 250 milionë euro dividentë gjatë kësaj kohe (aq për sa ka nevojë qeveria sot) ne do të kemi një aset që gjeneron fitim bruto prej gati 100 milionëve (sa në vitin 2007). Në një situatë të tillë ne kemi komfortin e vënies së çmimit minimal, një çmim që nuk kthen investimin për 4-5 vite por për së paku 10-12 vite. Në një situatë të tillë ne kemi përdorur filozofinë e tregut siç e do rendi; pra nuk kemi vendosur në treg një aset të ndytë që s’ka se sit të gjenerojë atraksion e para, por kemi vendosur në treg një aset të pastruar mirë e me potencial të mirë.

No comments: