Friday, 7 September 2012

PSE, KUR DHE SI DUHET PRIVATIZUAR (2)


Letra nga limbo
KOHA DITORE, 7 SHTATOR 2012

 Palët kundërshtuese të privatizimit “alla-kosovar” duhet të arrijnë koncenzus në tri çështje thelbësore: në ndërprerjen e procesit të tanishëm degradues, në domosdoshmërinë e pasjes së tregjeve konkurrenciale post-privatizuese dhe në gjetjen e kohës së përshtatshme për privatizim. Kundërshtimi i procesit të privatizimit si koncept ekonomik është i po aq destruktiv e ngufatës sa ky që tentohet të bëhet tani



Javën që shkoi u mundova të argumentojë se prona private është po aq e Kosovës sa ajo publikja, se dobia qe shoqëria merr nga iniciativa e biznesi privat janë po aq domethënëse e po aq esenciale sa diçka si publikja që presupozohet (teorikisht) të jetë e përbashkët e në asnjë rrethanë (realisht) nuk na shfaqet si e tillë. U mundova gjithashtu të argumentojë se kontributi buxhetor në formë taksash e dividentash nuk është kontributi i vetëm i subjekteve ekonomike; nëse asgjë tjetër biznesi privat i jep shoqërisë vende pune, paga, produkte e shërbime më të lira e më të mira dhe si i tillë përbën të përbashkëtën e vetme.

Rolin e gardianit të pronës private nuk e shfaq vetëm për shkak të besimeve libertariane ekonomike që në vete i mbaj me shumë mburrje, por për shkak të krucifikimit e mallkimit që grupe të ndryshme kosovare i bëjnë pronësisë private padrejtësisht. Nuk është e drejtë, nuk është korrekte, nuk është morale të propagandohet kaq rëndë e kaq keq për burimin e vetëm të ecjes gjigante të njerëzimit botërisht: biznesit privat. Natyrisht se ka të tillë që kanë alergji edhe ndaj pronës private e lirisë së të pasurit e të bërit. Madje ka dhe të tillë që kriposin besimin e tyre edhe me refuzim absurd ndaj investimeve të huaja duke shfaqë kështu një frikë patetike se “paratë po na ikin jashtë”. Një kombinim i tillë i anti-lirisë për pronësi dhe proteksionizmit investiv nuk jep as më shumë e as më pak se sa një vend centralist e të mbyllur, diçka që shqiptarët kanë pasur me bollëk në kohën e xhaxhit Enver.

Pavarësisht kësaj, përjashto përkrahësit marksistë që japin vrer e bëjnë gjueti histerike e panik morali ndaj poseduesve privat të mjeteve të prodhimit e shërbimit, nuk ka mendim serioz që mbështetë kundërshtinë e pronës private. Madje as edhe Keynes, që gabimisht përmendet si arsye nga kundërshtuesit e privatizimit kosovar, nuk ka përkrahur asnjëherë një gjë të tillë. Në vitin 1936, në librin e tij “Teoria gjenerale e punësimit, interesit dhe parasë”, në kapitullin e konkludimeve Keynes kishte identifikuar nevojën e pasjes së “investimeve socializuese” në mënyrë që kapitalizmi të funksionojnë mirëfilli. Shkollarët pasardhës të tij termin në fjalë e shpjegojnë (ama bash të gjithë) jo si nacionalizim të pronës, por si mundësi e pasjes së një roli stabilizues nga mjetet e shoqërisë, për shembull diçka si investimi i fondeve pensionale. Pra në asnjë rrethanë të vetme as edhe Keynes që nga Smithianët e Friedmanët shihet më i anuar në të majtë, nuk kishte parë nevojën e pasjes së aseteve publike.

Ta kemi të qartë, pasja e pronësisë publike nuk i bën ithtarët e saj marksistë siç propagandon qeveria jonë (e bën këtë për të dhënë goditje ultra të ulëta). Marksistë nuk janë vendet si Gjermania, Sllovenia apo Suedia që vazhdojnë të kenë asete me bollëk në pronësi publike, por, dhe kjo me një POR të madhe, kundërshtimi i pronës private dhe deklarimi se pronësia private nuk është në interes të shtetit është tipike vlerë e propagandë marksiste (dhe kjo ka rëndësi për artikulimin që po mundohem të bëj). Dikush dhe mund të argumentojë se nuk ka asgjë të keqe në besimin marksist, por unë them “le të pajtohemi që të mos pajtohemi”; kaq është vlefshmëria e kohës sime për tu marrë me të tillë. Ka dhe të tjerë që nuk besojnë në teori ekonomike e në gjetjen e zgjidhjes në besime të tilla, por unë them se të çmendur e të paditur nuk janë ata që me besime të tilla i kanë dhënë hov e zhvillim vendeve perëndimore. Të paktën 300 vjet shkencë ekonomike është kategori shumëherë më superiore ndaj intuitës individuale.

Pra nëse një pronë private qenka shtytës i zhvillimit, nëse një pronë private është e pranueshme teorikisht nga mendimtarët që kanë dhënë bazën e zhvillimit të vendeve perëndimore (për dallim nga besimet e koreano-veriorëve e disa copëza ferresh të ngjashme aty këtu), e nëse një pronë e private sjell dobi për shoqërinë për arsyet e artikuluara në pjesën e parë të këtij shkrimi (të botuar javën që shkoi), atëherë ne duhet të kemi një dozë bukur të mirë  pajtimi se prona private është interes i Kosovës dhe rrjedhimisht duhet të heqim çdo paragjykim se e njëjta është shkaktare e varfërisë, degradimit ekonomik e papunësisë. Në fjalë të Adam Smith “Nuk është se ne marrim drekën tonë nga mirëdashja e kasapit, birrëtarit e furrtarit, por nga interesi i tyre vetanak’; e thënë ndryshe është interesi i tyre për profit që bën të mirën tonë. Privatja megjithatë është e Kosovës përderisa bën të mirën tonë.


“Privatizimi alla-kosovar” dhe koncenzuset e domosdoshme

Ka një defekt esencial në promovimin e privatizimit në Kosovë nga grupet qeveritare. I njëjti nuk është as më shumë e as më keq se një mutacion i definicionit bazik dhe i praktikave tepër të suksesshme privatizuese në vendet e zhvilluara. Por të gjesh argumentim për të kundërshtuar konceptin e privatizimit vetëm nisur nga mësimet e marra nga kjo qeveri është thjeshtë joseriozitet. Privatizimi “alla-kosovar” nuk është privatizim.

Ka të tillë që edhe mund të argumentojnë se privatizimi në vete është i destinuar për vetë-shkatërrim. Çudi se si të njëjtit nuk guxojnë ti hedhin sytë drejt privatizimit Thatcherian në Angli që përbën shembullin më tipik të një suksesi të tillë. Para viteve të 70-ta Anglia kishte në pronësi publike e nacionale ndërmarrjet e thëngjillit, hekurit, gazit, energjisë elektrike, furnizimit me ujë, hekurudhave, kompanive ajrore e telekomunikacionit. Thatcher i privatizoi të gjitha. Të thuash sot se veprimet e Anglisë ishin destruktive është thjeshtë ahmakizëm. Anglia e  sodit megjithatë flet për vete dhe për të tjerët si ne se si do të duhej të ishte privatizimi. Anglia e sodit është dëshmitare se si privatizimi nuk është i destinuar për vetë-shkatërrim; përkundrazi është bazë e hiper-zhvillimit. E nëse për dikë krahasimi me Anglinë është jo korrekt, ani pse parimi është parim pavarësisht vendit e madhësisë së vendit, hajde ti hedhim sy vendeve si Hong-Kongu, Singapori, Irlanda, Luksemburgu, Zvicra e Kanada që bëjnë disa nga top 10 e vendeve që kanë kryer procesin me sukses e që të paktën disa prej tyre janë dhe shtete të vogla. Hajde le të themi se as këto nuk përbëjnë një rast krahasues (përkundër universalitetit të parimit) meqë nuk janë vende tranzitore. Unë parapëlqej të marr shembull Estoninë e cila 10 vite më parë kishte adoptuar në plotni parimet e tregut të lirë e privatizimit, madje në intensitet më tepër se çdo vend i tranzicionit që kishte bërë ndonjëherë. Që nga atëherë rritja mesatare ekonomike ishte 6.3%, ndërkaq Estonia sot është një ndër vendet më me perspektivë në Evropë e reformat e saj në privatizim e liberalizëm janë shembuj të ekselencës.

Përkundër gjithë këtyre sukseseve të privatizimit si koncept e si praktikë e implementuar me plot sukses, privatizimi “alla-kosovar” është thjeshtë një perde që në vete mban emrin “privatizim” por që në esencë është hajni, keqpërdorim, zhvleftësim, rrjepje të pasurisë publike gjatë transferim në pronësi private. Si i tillë, pra si mutacion në vete, duhet të ndalohet e ndërpritet sa më shpejtë të jetë e mundur. Në të kundërtën, ne do të përfundojmë me falje e me investitorë që për qëllim nuk kanë qëndrimin afatgjatë por mjeljen sa më të shpejtë të çfarëdoje që ka mbetur në Kosovë. Dhe ndërprerja e privatizimit duhet të jetë koncenzusi i parë në mes të akterëve që nuk pajtohen me promovimin qeveritar.

Defekti i dytë i privatizimit “alla-kosovar” është se i njëjti bën kundërshtinë e elementit më bazik të konceptit të suksesshmërisë së pronës private: konkurrencës. Ta kemi të qartë, parakushti thelbësor i një suksesi të një vendi që mbështetet në sektorin privat është në ekzistencën e konkurrencës dhe shtyrjes mes subjekteve. Heqja e konkurrencës është gjymtim paralizues i konceptit libertarian; nga ku edhe derivon termi liberalizëm ekonomik, pra liri e të pasurit e bërit, rrjedhimisht konkurrencë. Pasja e konkurrencës është koncenzusi i dytë për të cilën vendi ka nevojë. Nuk ma do mendja se dikush potencialisht mund të ngre zë kundër-konkurrencës e të favorizojë monopole. Madje është vetëm Qeveria jonë që paradoksalisht bën një gjë të tillë.

Kujtojeni rastin e privatizimit të PTK-së, pas të cilit me strategjinë aktuale u garantohet operatorëve duopol për të paktën pesë vitet e ardhshme. Pra ne kemi një rast që qeveria në vend se të luftojë fuqitë e monopolit i nxitë ato. Ma thoni një element të vetëm të besimit libertarian që favorizon monopolin?! Apo kujtojeni edhe rastin e privatizimit të distribucionit nga ku derivon monopoli në furnizim të energjisë elektrike. Kam përshtypjen se kosovarët do të jenë të vetmit në Evropë që nuk do të kenë mundësinë e zgjedhjes së furnizuesit të energjisë elektrike, siç kanë le të themi britanezët në mes të “N-Power” e “British Gas”.

Defekti i tretë i privatizimit “alla-kosovar” është në kohën kur procesi po ndodh. Koha e tanishme i bën ndërmarrjet kosovare të duken aspak atraktive për investitorët e huaj dhe rrjedhimisht i bën më pak të kushtueshme. Them kështu meqë nëse ti ke degraduar një ndërmarrje për 13 vite, ke mbipunësuar e ngatërruar gjërat keq me korrupsion, është jo e udhës ta heqësh qafe atë si mbeturinë. E udhës do të ishte modifikimi i saj, pastrimi nga anomalitë, vlerësimi real, caktimi i një pragu minimal e më pas shitja (pra privatizimi). Dhe ky proces do të duhej të ishte koncenzusi i tretë i akterëve kosovarë. Koha e tanishme është edhe më rënduese për faktin që Kosova nuk është se ka siguruar një ambient atraktiv për investitorë në tërësi, për më tepër, sinjalet e prodhuara jashtë kanë qenë trishtuese.

Privatizimi si do të duhej

Në rast të një koncenzusi për ndërprerjen e procesit të tanishëm, domosdoshmërisë për konkurrencë dhe nevojën e gjetjes së kohës së duhur, them se kemi tri parime që duhet të definojnë edhe qasjen tonë ndaj aseteve publike. Në këto parime ne mund të gjejmë një zgjidhje adekuate që me të vërtetë do të ishte për të mirën e Kosovës. Le ta aplikojmë të njëjtën në rastin e privatizimit të PTK-së.

Hapi i parë që vendi duhet të vazhdojë të bëjë kurdoherë që gjënë kohën e përshtatshme për privatizim, është ndarja e Postës prej Telekomunikacionit. Posta, si institucion mbetet i paprivatizuar edhe sot e kësaj dite në Angli e SHBA. Po i përmend të njëjtat meqë ato bëjnë vendet tipike që unë e bashkëqytetarët e mi duhet ti marrim si objektiv të rrugëtimit tonë dhe njëkohësisht për faktin se ato në vete nuk njihen si vende të promovimit të pronës publike. Posta britaneze Royal Mail dhe USPS-i amerikan janë në shumicë shtetërore  meqë ato shihen si instrumente urë-lidhëse në mes të çdo qytetari. Parimi se ku ka shtëpi (qoftë edhe vetëm një në vendin më të izoluar të mundshëm) duhet të ketë ndërlidhje komunikuese (pra kuti postare) mund të sigurohet vetëm nën një pronësi jo-private meqë ajo nuk ka logjikë operuese të një ndërmarrje, pra profitin. Kosto e këtij rregullimi janë humbjet enorme që megjithatë për hir të lidhshmërisë mundin oportunen.

Telekomi në anën tjetër mund ti nënshtrohet tri parimeve të lartpërmendura: ndërprerjes, gjetjes së kohës më të përshtatshme e liberalizmit (konkurrencës). Madje, parimi i liberalizimit në tregun e telekomunikimit do të duhej të ishte më i rëndësishmi dhe me më së paku rezistencë. Paramendoni një sektor ku nuk operojnë vetëm dy por katër apo pese operatorë. Pse të mos e liberalizojmë këtë sektor? Pse të mos ti vëmë në konkurrencë këta dy operatorë të tanishëm edhe me dy apo tre të tjerë? Le ta thyejnë qafën në shtyrje e sipër për që duhet të na bëhet vonë. Çdo shtyrje në mes tyre është e mira jonë. Madje me një liberalizim të tillë ne dhe gjatë rrugës do të merrnim ca miliona kontribute, siç ishte rasti i licencimit të telefonisë së dytë. Një industri e zhvilluar e konkurruese e telekomunikacionit në Kosovë do të ishte përveç tjerash edhe ushqyes i drejtpërdrejtë i mijërave të punësuarve shtesë, i shërbimeve më të mira për qytetarët e bizneset kosovare e i inovacioneve teknologjike. Si duopol çfarë mendojmë ta kemi, coftë në pronësi publike apo private apo dhe kombinim i të dyjave (siç është sot), nuk përbën kurrfarë sektori zhvillimor.

Por nëse kemi koncenzus për konkurrencë dhe anti-monopol (si e mira më e mirë që mund i bëhet kosovarëve), atëherë nga këtu derivojmë situatën e një mosaftësie ekzistuese të një ndërmarrje publike në një treg të tillë . Në një treg konkurrencial të telekomunikacionit, pronësia publike me këto anomalitë e sodit, e besa edhe pa to,  nuk do të arrijë asnjëherë të jetë me efikase se operatorët privat. Një prej arsyeve pse nuk ndodh kështu është mu qëllimi i operuesve publik, pra mosndjekja e profitit por (në rastin më optimal) luajtja e rolit të një strehimoreje artificiale sociale, me të punësuar jo pse ka nevojë e logjikë biznesore por se duhet akomoduar për, besoni apo jo, “një interes të përbashkët”. E nëse duhet modifikuar një ndërmarrje publike duke e e zhveshur nga teprica e punëtorëve e duke e shndërruar në ndjekëse të pastër të profitit vetëm që të jetë e aftë për të konkurruar me privatët e rrjedhimisht e aftë për të mbijetuar, atëherë pse mos ta bëjmë private në rend të parë?!

Në një treg konkurrues, me qëllime të tilla e pa modifikimet e thëna, vlera e telekomit publik vetëm se do të degradohej. Prandaj, po të kishim pak mend e vullnet, pas ndaljes së procesit të tanishëm “alla-kosovar, pas rikuperimit e rimodelimit të telekomit publik, pas ngritjes së vlerës e caktimit të pragut minimal, pas gjetjes së kohës së përshtatshme dhe rrjedhimisht pas shitjes (e marrjes e parave të majme për këtë transaksion – të paktën dy-tre-fishin e asaj që flitet sot) ne do të vazhdonim menjëherë me prurje të reja, me operatorë të ri e rrjedhimisht me mjete të reja. Ky proces do të na sillte përfundimisht shumë më tepër të punësuar, e rrjedhimisht zhvillim të një sektori të pazhvilluar. Mbajtja e pronësisë publike në anën tjetër dhe ruajtja e vlerës në të njëjtën kohë do të jetë e mundur vetëm po sakrifikuam konkurrencën. E sakrifikimi i konkurrencës për diçka artificiale megjithatë nuk na del si e Kosovës.


No comments: