LETRA NGA LIMBO
KOHA DITORE, 4 MAJ 2012
KOHA DITORE, 4 MAJ 2012
Vet ideja se Kosova është rikthyer në marrëdhënie kontraktuale me Fondin
tregon se progresi është tërësisht relativ, se progres në kthim ka vetëm kur
dikur ke pasur regres, prandaj dhe quhet kthim
Fondi foli prapë. Këtë herë gëzimi e
glorifikimi i institucionalistëve tanë kishte marrë qiellin. Jo se duhej bërë
ndryshe. Kthimi i marrëveshjes kontraktuale me Fondin Monetar Ndërkombëtar
është lajmi më i mirë që vendi ka marrë në kohë. Të paktën me një konfirmim të
tillë ne sot mund të flemë të qetë se financat publike nuk do të dridhen më
shumë; tani për tani. Por mes ndjenjës glorifikuese që Ministri dha në
konferencën e së dielës dhe një sërë deklaratash të dhëna nga Fondi në faqen e
tyre online, njeriu kupton brishtësinë e një gëzimi të tillë; kupton dhe
ironinë e dëlirit për kthim në zero. Në zero dhe ne jemi kthyer me marrëveshjen
e re. Vet ideja se Kosova është rikthyer në marrëdhënie kontraktuale me Fondin
tregon se progresi është tërësisht relativ, se progres në kthim ka vetëm kur
dikur ke pasur regres, prandaj dhe quhet kthim. E nëse duhet gëzuar progresit
pas regresit atëherë çfarë do bënim po u gëzuam progres pas progresit?! Apo dhe
më e rëndësishmja, pse bëmë fillimisht regres dhe ku qëndron gëzimi margjinal
në dallim prej para-regresit? Kosova më ngjason si një lojtar pokeri që gëzohet
e çirret sepse pas një nate të tmerrshme ai ka kthyer një pjesë të humbjeve;
për këtë ai bën festë. Unë sot do të argumentojë se kthimi në marrëdhënie
kontraktuale nuk është as kthim në vitin 2010, se ne kemi humbur jo vetëm pako
financiare që nuk kthehen dot por se pasojat e ndërhyrjeve kirurgjike në buxhet
për të balancuar librat financiar të shtetit pas prishjes së marrëveshjes kanë
dhënë defekte ekonomike serioze për të cilat Qeveria hesht e bëhet se nuk din
gjë.
Sidoqoftë, para se të provoj të
qartësoj dëlirin e Qeverisë, më lejoni të ju kujtoj se një marrëveshje të tillë
kontraktuale Kosova ka pasur me Fondin qysh në vitin 2010, Korrik më
saktësisht. Kjo marrëveshje u zhbë gjashtë muaj pas nënshkrimit të saj nga një
proces premtues/blerës i votave që në esencë kishte një rritje të pagave për
shërbyesit publik. Zhbërja bëri që vendi (që nga atëherë) të humbë plot 110
milionë kredi nga Fondi dhe plot 100 milionë ndihma të tjerë (në dy vite të
njëpasnjëshme) nga Komisioni Evropian. Për kureshtarët e skeptikët financiarë,
për të parë humbjen në fjalë duhet vetëm krahasuar tabelat buxhetore të para zgjedhjeve
dhe ato pas tyre. Çdo kundërshtues i numrave të bërë publik është o injorant i
paditur o mashtrues që ka qëllim kamuflimin dhe propagandën.
Dhe humbja e ndihmave financiare bën
pikën e parë të argumentit tim se pse rinënshkrimi i marrëveshjes nuk është as
kthim në 2010-ën, e lëre më shumë. Të humbësh plot 200 milionë euro në më pak
se dy vite do të thotë mjaft për një ekonomi kaq të mjerë si e jona; do të
thotë humbje e drejtpërdrejtë e parasë, do të thotë dhe stagnim në tërheqjen e
investitorëve meqë për gati dy vite ti ke qenë vrimë e zezë financiare, dhe do
të thotë mungesë totale e efekteve multiplikatoriale nga paratë në fjalë sikur
ato të futeshin në treg dy vite më parë. Po filloj të ridëgjoj argumentin e
proqeveritarëve se ndihmat megjithatë nuk janë humbur pasi që ato janë rimarrë,
por, për ti mbytë këto fizkultura qysh në fillim, ju kujtoj se marrëveshja e
parë (tanimë e prishur) me Fondin është paraparë të përfundojë në Dhjetor të
vitit 2011. Sikur ne të mos shkatërronim marrëdhëniet kontraktuale pas
zgjedhjeve, sot, mu në këtë datë të marrëveshjes së re ne do të kishim pakon e
dytë të kredisë me Fondin; pra kjo do të ishte një marrëveshje e radhës me ta. Është
njëjtë si të thuash se nuk kam humbur pagën e Prillit meqë kam marrë të Majit.
Përveç kësaj paratë e Komisionit Evropian, plot 100 milionë euro, janë të humbura
në çdo interpretim meqë ato nuk kanë mundësi rikompensimi fare; pra për to nuk
ka Maj e Qershor fare, meqë në Prill ne morëm pushim.
Së dyti, kosto më e rëndë nga një
aventurë regres-progres-zero, është transformimi i krizës financiare në krizë
ekonomike. Për të bërë progresin pas regresit e për të kthyer kështu gjendjen në
pikën zero, institucionet tona janë detyruar të bëjnë kompromise që për habinë
time më të madhe nuk bënë bujë asnjëherë. Nuk bënë bujë meqë shkurtimet në
fjalë ishin të qeta dhe pa shumë zë. Thënë të drejtën ato nuk morrin asnjëherë
aprovimin e Parlamentit, ani pse ky institucion është i vetmi që jep izë për
paranë publike. Sidoqoftë, për të rinënshkruar marrëveshjen, Kosova vitin që
shkoi i shkurtoi plot 65 milionë euro dhe 25 milionë të tjera këtë vit; pra
gjithsej 90 milionë. Thënë shkurt, për të rimarr kredi prej 90 milionëve nga
Fondi vendi u detyrua të shkurtojë 90 milionë të tjerë. E shkurtimi i këtyre 90
milionëve bën defektin e parikuperueshëm në vend. Fillimisht, paratë e
shkurtuara ishin nga investimet kapitale dhe nga subvencionet e energjisë. Në
mungesë të investime jo-autostradë në vend, shkurtimi i atyre pak mjeteve për
kapital ka bërë që ne sot të mos kemi as edhe një rrugë të vetme që ndërtohet
nga paraja publike. Mungesa e një zhvillimi të balancuar rajonal si pasojë e
mungesës proporcionale të investimeve bën që shumë qytete kosovare të mbesin në
prag të varfërisë e rrënimit industrial (ani pse simbolik). Në anën tjetër, në
mungesë të subvencioneve në energjetikë, çmimi i energjisë elektrike domosdo do
të rritet. Këtë rritje do ta paguajnë jo gjithë kosovarët, hiç se hiç vjedhësit
e rrymës, por paguesit e rregullt të saj. Rritja e çmimit të energjisë do të
ndikojë në rritjen e çmimeve të shportës së konsumatorit e rrjedhimisht ulje të
fuqisë blerëse të tyre, pra inflacion.
Së treti, nën presionin e madh të
kohës, për të rritur të hyrat e shtetit, mekanizmat mbledhës u detyruar të
rrisin performancën mbledhëse. Rritja e performancës pa rritje të
mekanizmave mbledhës do të thoshte mision i pamundur. I mundur u bë kur u
targetuan vetëm bizneset e rregullta e jo informalistët e evazionistët e lidhur
ngushtë me grupet e interesit. Në një qasje të tillë kur ti rritë barrën e
paguesve të rregullt dhe lë anash të parregulltit, ti ke krijuar një treg të çrregulluar.
Pa habi se në vitin 2011 për herë të parë që nga paslufta barriera kryesore e të
bërit biznes është konkurrenca e padrejtë e prodhuar tërësisht nga trajtimi i
pabarabartë i agjentëve ekonomikë. Ky trajtim i pabarabartë vjen mu nga nevoja
e çoroditur për të mbledhë në nguti ku të mundesh sa të mundesh.
Së katërti, për të rikonfirmuar pasojat
nga një aventurë e tillë, letra e parafundit e Fondit që rillogaritë rritjen
ekonomike për këtë vit nga 5.1% në 3.8% është argumenti më valid për një
destrukcion ekonomik. Kur ke nevojë për rritje prej 10%, planifikon vet 8%, të
planifikojnë të tjerët 5% e realizon 3.8%, tregon më së miri se sa keq ke
katandisur punët. Dhe jo vetëm kaq. Raporti i Progresit në vazhdimësi na tregon
se rritja jonë ekonomike nuk është rritje proporcionale por rritje e pasurisë së
një grupi të ngushtë njerëzisht, prandaj një përbërje e tillë e rritjes
ekonomike nuk krijon vende pune e ulje të varfërisë. Përveç kësaj, me Kornizën
Afatmesme të Shpenzimeve, të sapoaprovuar, rritje të pagave në sektorin publik
nuk do të ketë (së paku) deri në vitin 2015. Me ritme të tanishme të
inflacionit, e që u shkaktuan kryesisht nga rritja e pagave dhe nga presioni në
paguesit e rregullt, fuqia blerëse e përfituesve të rritësve në vitin 2015 do
të mbetet e njëjtë si para rritjes.
Për të rikapituluar ciklin e efekteve
ekonomike që nga mbajtja e zgjedhjeve, premtimi për rritje të pagave dhe
ndërtimi i autostradës në një periudhë kaq të ngushtë kohore ka bërë që vendi,
përpos që të humbë plot 200 milionë euro në më pak se dy vite, edhe të shkurtojë
buxhet për aq sa tani merr kredi. Ky shkurtim ka obliguar mekanizmat mbledhës të
mbledhin më shumë, mbledhja më shumë pa mekanizma shtesë nënkupton shtimin e
presionit dhe barrës tek paguesit e rregullt si dhe ndaljen e subvencioneve,
shtimi i presionit tek ta ka ndaluar trendin e krijimit të vendeve të punës ndërkaq
ndalesa e subvencioneve do të shtrenjtojë çmimin e energjisë duke rezultuar përfundimisht
në inflacion, e inflacioni rekord nëpër vite ka ulur dhe do ulë fuqinë blerëse
të kosovare në vazhdimësi. Në përfundim të Kornizës Afatmesme të Shpenzimeve,
pra në vitin 2015, kosovarët që patën fat për paga më të larta do të kenë fuqi
blerëse të njëjtë me vitin 2010, të tjerët që morën ngurtësim të pagave
(kryesisht nga sektori privat) do të kenë si të vitit 2008, e të papunët e shkretë si
asnjëherë më parë. Në gjithë ketë ecje ne do të kemi humbur disa vite të mira. Një
cikël i tillë shkak-pasojë kam përshtypjen se ka pasur gjasën e një topi bore në
ferr që të ketë qenë ndonjëherë pjesë e analizave ekonomike financiare në vend.
Qeveria mund të gjejë argument e të
thotë se ne dhe ritëm pagat dhe ndërtuam autostradën dhe rikthyem marrëdhëniet
me Fondin; anipse e njëjta nuk do të përmendë humbjen e parave, rëndesën në
sektorin privat, inflacionin e degradimin e rritjes ekonomike. Do të bëjë këtë
meqë koncepti ekonomik i yni është i mbështetur tërësisht në numra, e aspak në
ekonomi. Pra ne nuk bëjmë ekonomi por bëjmë financa. Një Qeveri me pak koncept
të qartë ekonomik do ti bënte të gjitha dhe pa rikthim, pa humbje, pa inflacion
e me rritje. Për të balancuar raportet me FMN-ën, qysh në vitin 2010, do të
shpërndante barrën e autostradës nëpër disa vite, e jo tre. Do të rriste
gradualisht pagat në sektorin publik për të mos ushqyer kështu inflacionin e
shpejtë siç e kemi ushqyer e ushqejmë tani, dhe do të rriste të hyrat nga
luftimi i evazionit fiskal në 40% të shitjeve e jo targetimin e të rregulltve.
Kështu së paku sektori privat do ti mbijetonte presioneve të politikave
qeveritare dhe do të ecte qëndrueshëm nëpër vite për të krijuar vende të reja
pune e zbutje të varfërisë e për tu bërë kështu shtytës kryesor i rritjes
ekonomike. Paratë e Fondit dhe Komisionit Evropian në anën tjetër nuk do të
humbeshin në dy vite, sot ne do i kishim plot 200 milionë shtesë. Me ecjen e sodit
ne edhe kemi humbur para, edhe kemi rënduar bizneset, edhe kemi bërë inflacion
e edhe kemi rënduar fuqinë blerëse të kosovarëve shumëherë më rëndë se më parë.
Në fillim të këtij shkrimi thash se
lajmi i kthimit të marrëveshjes me Fondin është i këndshëm sepse na thotë se të
paktën ne kemi ndalë ecjen financiare në teposhtëze. Kjo nuk do të thotë se sot
kemi kilogramë më shumë e dukemi më mirë; përkundrazi një ecje e tillë na ka
lodhur fizikisht, na ka djersitur sa nuk bëhet më dhe na ka këputur këmbët për
të rimarrë vetën. Prandaj rikuperimi i aventurave të tilla financiare do të
jetë tejet i largët dhe tejet i rëndë.
No comments:
Post a Comment